Thursday, May 17, 2012

Pengalaman Asrama 2

"Daus, kau betul ke tak sihat ni? Ke kau saja taknak pergi kelas?" soal Ishak.


"Aku demam betul ni. Kalau Cik Fazura tanya, kau cakap la aku memang tak boleh pergi kelas." balas Daus, lemah.


"Okeh."


Ishak pun melangkah keluar dari bilik Daus sambil menggeleng-gelengkan kepalanya yang berjerawat itu. Haih, tu la haritu aku dah cakap jangan main bola dalam hujan kau degil, marah Ishak dalam hati. Ishak berjalan ke biliknya. Rakan sebiliknya, Ah Chong masih tidur lena. Ah Chong pagi-pagi Khamis memang tak ada kelas, paling awal pun pukul 2 petang kejap lagi. Bilik Ishak dengan Daus bertentangan, hanya dipisahkan oleh satu koridor yang berbau stokin busuk.


Dicapai beg sandang berjenama Mike, lalu disarungkan sepasang kasut supra cokelat. Melangkahlah dia ke kelas. Jam di tangan sudah menunjukkan jam 8.04 pagi. Dah lewat dah ni, tapi takpa, rakan-rakan sekelas Ishak yang lain pun dah faham, Cik Fazura bukannya masuk lagi, paling awal pun lapan suku kejap lagi baru nampak batang hidung.


"Daus mana Hak?" tanya Ghopal sebaik melangkah masuk ke kelas.


"Demam."


8.25 baru Cik Fazura masuk kelas. Dia ajar Fizik Kelas Atasan yang dipenuhi dengan formula-formula luar biasa. Bukannya pakai pun formula tu di dalam bidang pekerjaan esok-esok, sekadar menyusahkan pelajar-pelajar jurusan Fizik Asli di IPTA tersebut. Memang susah, bahkan Cik Fazura yang malas bangun pagi tu pun mengakui sendiri.


Ishak melalui hari itu dengan biasa. Kelas sampai ke Maghrib. Dah senja baru boleh balik bilik. Daus masih lagi di katil, berselimut. Rakan sebilik Daus memang jarang nampak di bilik, maklumlah rumah dia dekat, berulang dari rumah, jarang-jarang tidur di asrama yang disediakan.


Jam di tangan dah pukul 8 malam. Ishak menjeling ke arah bilik Daus, dalam selimut lagi.


"DAUS!! KAU TAKNAK MAKAN KE?!"


Terkujat Daus, lalu dia bangun duduk di sisi katil sambil mengesat-ngesat matanya yang bertaik.


"DAUS!! JOM LA MAKAN!!"


"Ha jom. Kejap aku nak cuci muka."


Daus pun bangun berdiri lalu pergi ke toilet untuk mencuci muka. Selang lima minit, Daus melangkah masuk ke bilik. Ishak masih di dalam biliknya yang bertentangan dengan bilik Daus. Hanya memerhatikan gerak geri Daus. Wajah Ishak tiba-tiba pucat.


"Hah jom Hak. Aku pun dah lapar ni sehari tak makan." ajak Daus.


"....jom."


Mereka pergi melantak di Gerak Mak Kiah yang hanya lima minit kalau berjalan kaki. Ishak tampak pucat, entah mengapa. Daus malas tanya kenapa Ishak pucat, sebab selalunya Ishak ni bergaduh dengan Joyah, makwe dia. Malas nak masuk campur urusan rumahtangga orang.


Habis makan, mereka pun pulang ke bilik masing-masing. Daus perasan tadi yang Ishak makan sikit saja. Haish, teruk bergaduh dengan Joyah ni, malaslah nak masuk campur, bisik hati Daus. Daus yang siang tadi demam sekarang dah kebah, dah sihat sikit dah.


Dah sampai ke bilik, Ishak cepat-cepat mencapai naskah Yaasin di dalam lokarnya lalu dibaca. Tak boleh nak baca kuat-kuat sebab nanti Ah Chong, rakan sebiliknya tak suka. Lalu dibaca dengan nada berbisik. Daus yang bertentangan dengan biliknya hanya memerhati. Daus tutup pintu biliknya lalu tidur, sebab nak betul-betul sembuh dari demamnya.


"Eh Hak! Kau taknak pergi kelas ke Hak?"


"....aku demam la Daus."


"La kau pulak yang demam? Hmm takpelah."


Kelas hari Jumaat kejap saja, setakat pukul 11 pagi. Lepas tu, bagi yang baik, bolehlah pergi mesjid, bagi yang malas, membuta lah sampai ke petang. Perangai pelik Ishak semalam masih di fikiran Daus, lepas tu, tetiba pagi ni dia pulak yang demam.


Habis je kelas, Daus pergi bilik Ishak. Ishak dah tak demam dah.


"Hak, takkan kau gaduh dengan Joyah sampai demam Hak?"


"Bila masa pulak aku gaduh dengan Joyah?"


"Habis semalam kau lain macam je, makan pun sikit."


"Takdelah."


"Habis tu?" soal Daus sungguh-sungguh.


"Aku nak cakap pun serba-salah la Daus."


"Ala cakap je la."


Ishak memandang tepat wajah Daus yang hitam itu, bangun, lalu menutup pintu biliknya rapat-rapat.


"Kau ingat tak malam semalam yang aku ajak kau pergi makan tu?"


"Haah. Kenapa?"


"Bila kau balik dari toilet tu, aku nampak something."


"Hah? Kau nampak apa?"


"Aku nampak...ish seram ah nak cerita."


"Kau nampak apa sial? Siang-siang Jumaat ni pun kau nak seram ke?"


"Aku nampak pakcik tua pakai baju putih janggut panjang pakai serban siap bawak tesbih ikut belakang kau. Bila kau masuk bilik kau tu, dia tak masuk, dia berdiri je kat pintu bilik kau tu. Aku tak nampak muka dia macam mana sebab dia tengok je apa yang kau buat dalam bilik kau. Aku ingat aku nak sound kau tapi aku tak boleh cakap, takut. Elok je kau nak keluar, dia toleh kat aku. Dia tenung muka aku, muka dia tengah marah, lepas tu dia hilang. Tu yang aku pucat malam tu, satu malam tu aku tak boleh tidur. Pagi esok bila kau datang kejut, terus aku demam."




Nota kakiku : Ini cerita betul, sebab tu anti-klimaks. Tak macam cerita hantu rekaan lain yang ending dibuat-buat supaya pembaca orgasma memancut-mancut, sekian. Lokasi yang betul adalah di UTM Skudai.




2 comments:

ceklala said...

bole tak tolong sambung cte ni?? arghhh tertekan rase bile da stim tp tak dapat klimaks! ehh??hihihii

kikin said...

ape jadik kat pakcik pakai baju putih dengan janggut dan tasbih tu,,,die masuk Mania ke..heheheh....cerita ko ni mcm x best je ending die,...x best mcm jac nyanyi..hahahhahaha....