Tuesday, May 22, 2012

Nazmi Faiz sah

Menurut sumber, Nazmi Faiz telah menandatangani kontrak dengan Kelab Bola Sepak di Portugal. Aku bangga. Satu, sebab Nazmi berjaya mendapat kontrak dengan kelab Eropah biarpun itu kelab tak berapa power. Dua, sebab ramalan aku tentang betapa tingginya potensi budak ni dalam entry masa final sukan SEA dulu terbukti benar.


Aku harap banyak lagi yang ada potensi macam Nazmi ni ditemui. Sebenarnya, ramai yang ada potensi tinggi macam budak ni, masalah utama adalah untuk mengecam dan menggilap. Itu adalah masalah paling tinggi. Sebab? Sebab sistem bola sepak di peringkat muda-mudi (youth system) di semua negeri di Malaysia adalah dalam tahap taik. Rata-rata budak-budak yang power ni dijumpai di SSBJ.


Dalam bab menggilap pulak, aku rasa rancangan Harimau Muda ada la sikit keberkesanan dia. Aku akan tabik skuad ni bila dah boleh layak ke olimpik. Sebab kalau dalam pasukan kesebelasan utama, memang Malaysia jauh ketinggalan, nak layak ke Piala Asia pun aku rasa lagi sepuluh tahun baru mampu. Tapi, di peringkat bawah 23 tahun (untuk olimpik), Malaysia mungkin hanya empat tahun terkebelakang. Jadi, aku ramalkan, skuad bawah 23 akan layak ke olimpik lagi empat tahun, iaitu olimpik selepas olimpik London.


Aku cuma berharap, jangan ada mana-mana pihak (terutamanya orang politik) yang akan keluar paper esok cakap, "Ini adalah usaha kerajaan barisan." Sebab usaha semua terletak kat Nazmi, dia yang main bagus, dia yang skor wondergoal hari tu. Orang politik hanya main rebut-rebut kerusi dalam persatuan. Oh ya, pengerusi FAM pun jangan ambil kredit, KAU SENYAP!


Bayangkan kalau pembangunan sukan betul-betul dianggap serius, berapa ramai lagi yang setanding dengan Nazmi. BAYANGKAN! Ini tak habis-habis gaduh. Macam pundek.


Nazmi Faiz, the Malaysian prodigy!


*menangis kegembiraan sambil mengelap hingus yang meleleh*

No comments: