Friday, May 25, 2012

Jumaat dan Ghani

"Hari ini Ghani bangun awal, dalam pukul dua belas macam tu. Semangat benar bangun awal time-time cuti. Sebabnya, hari ini adalah Ketua Kampung kepada segala hari, yakni Jumaat. Ghani pejam celik pejam celik atas katil, liat betul nak bangun betul-betul, maklumlah, Ghani baka paling malas.


Agak-agak dalam lima minit duduk terbaring sambil memikirkan baju melayu kaler apa nak pakai kejap lagi, Ghani pun bangun. Mengeliat serupa kucing bangun tidur lepas tu mencapai kotak merah. Sebatang rokok yang diisi dengan perlbagai ramuan racun termasuk racun memerang diambil., Ghani menyalakan rokok di bibir. Tsssssst-ahhhhh, sedutan pertama di pagi hari adalah sedutan syorga, matanya dipejam rapat sementara hembusan pertama dihembuskan. Sesekali bahagian kelangkang digaru, bukan kegatalan, tetapi dah memang tabiat di pagi hari.


Habis hisap rokok Ghani ke bilik mandi. Brr-brr. Air kolah dicedok dan dihempas ke badan serta kepala. Sambil mencedok dan menghempas, Ghani menggosok gigi dengan tangan kiri. Memang. Ghani memang seorang yang multitasker, untunglah sesiapa yang kahwin dengannya nanti, sudah pasti Camelia, geprennya sejak di bangku sekolah. Habis gosok gigi, Ghani syampo rambut pakai syampo Kepala&Bahu yang menghilangkan masalah kelemumur serta gatal kepala. Sedang asyik menguli-uli kepala, tiba-tiba Ghani rasa nak berak. Sambil menyumpah-nyumpah perutnya yang biadap, Ghani mencapai tuala dan menuju ke jamban, kepalanya masih dilengkapi sabun syampo.


Dalam perjalanan ke jamban yang jauhnya kira-kira sepuluh meter dari bilik mandi, Ghani terserempak seekor penguin. Penguin tersebut memandang tepat ke arah Ghani. Ghani sudah bersedia, sambil mengikat kemas kain tualanya Ghani memasang kuda-kuda.


Penguin itu memulakan serangan pertama, teknik terajang jurus keempat. Pantas! Ghani hanya sempat berdiri di situ sambil menantikan serangan itu. DUSH! Tak sempat mengelak, terajang kaki penguin itu singgah tepat ke jantungnya. Ghani rebah, ternyata teknik pertarungan penguin itu sudah banyak meningkat semenjak pertarungan yang lepas. Ghani cepat-cepat bangun serta mencapai sebilah parang.


Dengan garang di tangan Ghani berlari ke arah penguin itu. Lariannya begitu kencang sehinggakan pinggan serta kuali bertebaran terbang ke udara. Belum sempat pinggan serta kuali itu jatuh mencecah lantai, Ghani tiba betul-betul di depan penguin itu. Namun penguin itu cekap, libasan parang Ghani ditepis dengan tangannya. Ghani melepaskan parangnya ke lantai lalu cuba menumbuk perut penguin itu. DUSH! Terpancul keluar darah dari mulut penguin, organ dalamannya cedera. Ghani menyerang lagi, kali ini dengan menggunakan kayu berbol. DUSH DUSH! Dua kali libasan kayu besbol kena tepat di kepala penguin. Habis berdarah-darah kepala penguin itu. Sambil cuba menstabilkan dirinya yang peni-"


"Macam tipu je cerita kau ni Ghani." celah Rosli.


"La apa pulak tipu. Betul la. Kau tak dengar habis lagi cerita aku." kata Ghani bersungguh-sungguh.


"Tipulah. Tadi aku tengok TV, orang TV cakap kat Malaysia mana ada penguin."


"Eh penguin ke aku cakap tadi? Silap silap bukan penguin, burung layang-layang, ha burung layang-layang. Sebab burung tu la aku miss semayang jumaat tadi."


"Burung layang-layang?"


"Haah." balas Ghani yakin.


"Tipulah, burung layang-layang mana ada tangan. Kau cakap dia tepis pakai tangan tadi."


"Ada la!"


"Sudah lah Ghani, toksah bagi alasan lah. Aku memang dah agak dah kau malas pergi semayang jumaat. Penguin konon, burung layang-layang konon."


"Eh kejap. Yang kau cakap pasal orang TV dengan burung layang-layang tadi kau tengok channel mana?" soal Ghani.


"550. Apasal? Ah kau jangan cuba-cuba menukar topik perbualan, aku belum habis lagi nak ceram-"


"Channel 550 siang tadi ke? Tajuk "Burung Layang-layang di Borneo"?"


"Ye. Sudah. Kau dengar ni, kau tau tak apa hukum semayang Jumaat Ghani kau tau tak? Kau ni orang islam ke orang bukan islam Ghani? Bawak-bawakla taubat Ghani, nanti esok-esok kau mati mayat kau jadi kaler hitam siapa yang malu? Kau pikirla pasal kemaluan besar mak dengan abah kau Ghani."


Ghani bangun dari kerusi warung burger sembil menggeleng-gelengkan kepalanya serta mulutnya menyumpah-nyumpah.


"Kau nak pergi mana tu Ghani? Tengok, aku nak tegur sikit kau dah merajuk. Kau ni."


"Bukan merajuk la setan! Aku pun tengok jugak dokumentari burung layang-layang tu siang tadi! Pukul satu setengah Rosli!! PUKUL SATU SETENGAH SAMPAI PUKUL DUA SETENGAH tengahari!! Sebelum kita putus kawan, baik kau cium kaki aku mintak maaf sekarang!!"


No comments: