Thursday, May 10, 2012

Hari Ibu haram?

Qahrin sedang melepak di ruang tamu rumahnya sambil mengetip kuku kaki. Kuku ibu jari kakinya paling susah nak ketip, sebab tebal sangat. Berjaya diketip setelah lima ketipan diketip. Qahrin mengambil kuku itu lalu dibelek dekat-dekat, melihatkan tiada orang di sekeliling, dia meletakkan kuku itu di hadapan hidungnya, dihidu. Sedap juga bau kukuku, desus Qahrin.


"Kau buat apa tu Rin?" tegur ibunya dari belakang, entah dari mana muncul. Cepat-cepat Qahrin menjentik kuku kakinya keluar rumah.


"Tak buat apa la mak, ketip kuku." balas Qahrin yang sedikit marah kerana tak sempat menghayati bau kuku kakinya yang super tungkik itu.


"Eh mak, tadi kan Rin dapat BBM, dia cakap sambut Hari Ibu tu haram." ujar Qahrin lagi, sambil menghulurkan blekbiritnya suruh ibu dia baca.


"Yeke? Ustaz Ashar Derus ni sapa?" soal ibunya setelah membaca BBM anak lelakinya itu.


"Ustaz."


"Yela, ustaz mana?"


"Entah. Tapi dia ustaz, dia cakap haram, jadi haram la."


"Yeke? Habis semalam ustazah sebelah rumah yang mengajar mengaji ni cakap naik basikal haram. Jadi haram ke?"


"Itu lain la mak. Tapi ni Rin dapat dari BBM, semua benda kat BBM ni betul, tak pernah tipu."


"Macam kelakar arwah Bob meninggal sebelum arwah betul-betul meninggal yang Rin bagitau mak hari tu ke?" perli emak Qahrin.


"....tapi in-"


"Kenapa pulak haram Rin? Rin taknak ke sambut hari ibu untuk mak? Rin taknak ke belanja mak steambot sempena hari ibu? Rin taknak ke bawak mak jalan-jalan kat pekan sempena hari ibu? Rin taknak ke belikan mak baju polkadot sempena hari ibu?"


"Itu hari-hari pun boleh mak."


"Hari-hari pun boleh?? Bila last Rin buat semua tu kat mak?"


"Erk."


"....takpelah, Rin dengarlah cakap ustaz kebenda tu. Tapi mak kecik hati ni sebab Rin taknak selebrit dengan mak. Nanti esok-esok, kalau Rin nak kahwin, Rin pergilah suruh ustaz tu yang pinangkan untuk Rin. Mak taknak, mak merajuk dengan Rin."


"Tapi mak."


"Ah mak merajuk."


Ibu Qahrin terus melangkah masuk ke bilik sambil mengesat air matanya yang berlinangan di pipi. Sedih dan kecewa kerana anak lelakinya tidak mahu menyelebrit hari ibu bersamanya. Luluh hatinya.


"Kalau takut hilang akidah, jangan sambut." baca Qahrin di penghujung BBM itu. Ah! Takkanlah akidah aku nak hilang sebab sambut hari kegirangan untuk mak aku yang beranakkan aku, yang susukan aku dan yang besarkan aku?


"Mak!! Mak!! Rin minta maaf mak. Jom Rin bawak mak makan steambot mak." jerit Qahrin sambil meluru ke pintu bilik emaknya. Pintu dibuka. Emaknya terbaring di atas lantai.


"MAK!! MAK!!" jerit Qahrin, cemas. Tiada respon. Ibunya tidak bergerak. Qahrin lari ke sisi ibunya, melutut, dan menangisi akan pemergian ibunya. Baru sebentar tadi dok sembang elok, kini ibunya tel-


"OPOCOT MAK KAU!! KAU NI RIN JANGANLA BUAT MAK TERKUJAT!!"


"Eh mak hidup lagi?"


"YELA BANGANG, KAU NAK MAK MATI TERKUJAT KE APA TETIBA DATANG MEMEKAK KAT TELINGA MAK NI?!"


"Tak, tadi Rin jerit panggil mak, mak tak respon. Rin ingatkan mak da-"


"DAH APA? DAH MATI? MAK TAK DENGAR SEBAB MAK DENGAR IPOD NI HA!! KAU JUGAK YANG BAGI IPOD NI KAT MAK KAN?"


"Oh haah."


Maka pergilah dua beranak itu makan steambot sempena Hari Ibu. Sebelum makan depa baca bismillah, lepas makan pun depa ucap alhamdulillah. Balik rumah pun depa solat Maghrib. Tang mana hilang akidah pun depa bingung.





SELAMAT HARI IBU KEPADA IBU GUA YANG KEWL LAGI HENSEM.

2 comments:

yui said...

kahkahkah...nice story..

tunggu lepas ni Hari Guru pulak haram sebab mengagungkan pemikir2 yunani ke apa pulak nnti..

Ryehanna said...

I LIKE.