Saturday, August 28, 2010

Isu masuk surau

Hahahaha, lawak tengok berita tadi. Isu sorang wakil rakyat (or something like that) pompuan cina masuk surau bagi ucapan kat Selangor. And then, ahli Umno buat laporan cakap itu adalah aktiviti berpolitik di surau. WTH?




First sekali, isu yang dibangkit adalah, orang bukan Islam tidak menutup aurat masuk surau. Kamon la, dari gambar yang aku tengok pompuan tu memang berpakaian sopan. Dan tadi dalam berita sendiri cakap, orang bukan Islam hanya perlu bersikap sopan di dalam rumah ibadat Islam. Ini pun nak jadi isu?




Seken, isu politik di surau. Wakil rakyat ni bukan nak pegi berpolitik punnnn. Dia cuma nak bagi sumbangan untuk perbaiki pagar surau, dan memandangkan dia dijemput untuk berbuka puasa kat surau tu, so dia pegi la bagi ucapan sekali. Cuba bagitau apa yang salah? Dah tu, ahli-ahli Umno kat situ suruh pulangkan balik duit tu, diorang cakap diorang dah kutip duit yang cukup untuk perbaiki pagar tu. Apajadah? Duit yang wakil rakyat tu bagi haram kah?





Ketiga, asal bukan Islam masuk masjid/surau je, kita kata "Hoih, mana boleh masuk!", asal orang Islam masuk gereja/kuil, kita kata "Hoih, hang ni Islam ka apa?"






Aku salahkan sistem pendidikan dan media di Malaysia.

4 comments:

zaim said...

isk hebatlah abg kai kite... haha
sme bende nk dijadikan politik bai!!!

. . . said...

betul3x... x salah!!! yg penting mengikut aturan nyer larr... huhuhuhu!!!

Anonymous said...

sangat setuju giler.
So negara kita tak merdeka lagi sebenarnye.
apekejadah nak sambut merdeka dgn bangga?

-Dark Angel-

PokaPola said...

@ zaim : tau takpa

@ aliff : tau takpa

@ dark : hahaha, sambut ala kadar sudahh