Sunday, August 5, 2012

Badminton pasca-perlawanan akhir

Maka berakhirlah perlawanan Bulu-bulu Terbang sebentar tadi. Keputusan tak payah lah nak ulang dekat sini. Aku dah nampak bayangan emas pertama dalam sejarah Olimpik untuk Malaysia, bayangan aku berdiri dengan bangga depan TV sambil mendengarkan Negaraku dimainkan buat kali pertama di Olimpik, banyangan aku sendiri yang menitiskan air mata kegembiraan untuk emas pertama di Olimpik, bayangan Lee Chong Wei mengakhiri Olimpik yang mungkin bakal jadi Olimpik terakhir beliau dengan seketul emas, bayangan suratkhabar dalam dan luar negara memaparkan detik sejarah emas pertama buat Malaysia.


Macam-macam bayangan lah. Malangnya tewas. Sipi-sipi. Kalau tewas dengan jurang mata empat atau lima memang takkan frust sangat, ini memang dah dekat.


Aku frust sangat bukan pasal apa, pasal Chong Wei main cantik. Ini rasanya kali pertama aku tengok beliau main sambil jerit-jerit, sebelum ni muncung senyap ja. Serupa kena sampuk jin badminton. Aku faham la jugak perangai beliau tadi sebab ini aku rasa Olimpik terakhir beliau. Dan aku tak nampak lagi mana-mana atlet yang mampu bawak balik emas, perak ataupun gangsa untuk temasya Olimpik yang depan-depan. Ada? Siapa?







Sedih tu tetap sedih. Tetapi melihat dari sudut positif, kurang-kurang Malaysia ada satu pingat, biarlah pingat perak sekali pun. Cuma sekarang yang tinggal, mencari bakat-bakat baru, lepas tu bakat tu digilap menjadi kelas dunia, lepas tu orang-orang atas macam KOAM, BAM, dan kejadah lagi berhenti bergaduh macam budak tadika. Takda siapa pun peduli kau nak gaduh tapi tugas kau adalah menggilap bakat baru, bukannya bertekak di ruangan belakang surat khabar.


Sebenarnya, dari yang aku nampak, kita nak sangat menang emas sebab tiga ja,

1. Sebab kesian kan Chong Wei yang tak pernah genggam emas di Olimpik
2. Sebab ikut orang lain yang nak jugak Malaysia menang emas, takda pendirian
3. Sebab aiskrim bodo


Yang nombor 2 tu lepas Chong Wei kalah, dia tak akan rasa apa-apa. Yang nombor 1 tu sah-sah akan sedih. Yang nombor 3 tu boleh pi mampoih melingkop buang.


Lee Chong Wei adalah hero aku sampai mati. Kau tak setuju aku peduli apa. Zero. The amount of fuck that I give.






2 comments:

silverlocket said...

Aku sokong LCW sebab reason no 1. Lgpon dia dari Penang bwahaha.

Wanita Mutalib suka Share Instagram's Pictures said...

salam terjah.
setuju.
sebab nak aiskrem free.

eh. boleh pi beli sendiri kot kalau dah teringin sangat.

ko emo kenapa ta?? wakakakaka.