Thursday, August 16, 2012

Mengomen komen

"Tak patut betul. Sepatutnya beliau tolong orang yang lebih susah. Bukannya tolong orang yang tak berapa susah tu. Tak patut betul." -komen A.


"Janganlah dengki dengan penjawat awam seperti kami. Kami juga berhak dapat bonus. Rezeki dah ditetapkan masing-masing. Janganlah dengki." -komen B.




Itu komen-komen dekat ruangan komen dalam suratkhabar. Aku pula bertindak selaku pengomen bebas, ingin komen pasal komen-komen terbabit, iaitu komen A dan komen B.


Berkaitan komen A. Aku tak faham. Ini yang jenis semua benda dalam dunia ni, nak kena ikut kepala otak beliau. Benda tu bukannya salah pun. Tapi disebabkan kepala otak beliau punya lah bangang, lantas dikatakan salah. Kalau ikut firasat beliau, kau kena cari orang paling susah dalam Malaysia, dan orang itu yang patut ditolong. Orang yang senang sikit dari orang yang paling susah dalam Malaysia tu, kita abaikan. Aku nak tanya jugak kepada A ni, berapa ramai dah orang susah yang beliau tolong?


Berkaitan komen B pula. Tak tahu pula aku ada yang pertikaikan isu bonus penjawat awam. Kalau ada juga, maknanya beliau paling bangang. Betul lah kata B, tak payah lah nak dengki. Bukannya kau jadi lagi kaya pun kalau kau dengki. Memang penyakit masyarakat dunia, tak boleh tengok orang senang sikit, mulalah nak berbunyi.




Sekian komen kepada komen dari pengomen bebas yang paling kacak serta bermutu tinggi abad ini dan abad-abad seterusnya.



No comments: