Saturday, July 7, 2012

Tour de France

Selama aku tengok berita sukan dekat TV3, seingat aku ada seorang sahaja pembaca berita yang betul-betul sebut perkataan bahasa Perancis. Abu Bakar Atan. Yang lain? Gagal.


Bagus beliau ni. Ada buat kerja rumah bagaimana mahu menyebut nama-nama ahli sukan dari Perancis, nama-nama tempat di Perancis serta nama-nama kejohanan di Perancis.


Ada tiga benda yang selalu disalahsebut oleh pembaca berita lain.


1. Tour de France. Sebutan yang selalu dengar adalah "Tu-wer deh france". Sebutan yang betul adalah "Toorgh deh fghance."


2. Les Bleus. Ini nama panggilan kepada skuad bola sepak Perancis. Sebutan yang aku selalu dengar adalah "Les bloose". Sebutan yang betul adalah "Leh bleh."


3. Ligue 1. Ini adalah nama liga bola sepak divisyen pertama Perancis. Sebutan yang aku selalu dengar adalah "Lig wan." Sebutan yang betul adalah "Lig a'."


Bukan mahu kondem sesiapa tetapi memang mahu kondem. Kalau dah kita sendiri pun bengang bila mat salleh sebut Kuala Lumpur sebagai "Kuh-la Lam-pir", kita sendiri pun kena la belajar jugak macam mana nak sebut perkataan asing. Bukannya susah pun. Ini sikit-sikit "pasukan les bloosd tumpas!". Celaka pasukan mana yang pakai nama "les bloose" setan?




Jean-Pierre Kai melaporkan. Untuk TV3. Dari. Kuh. La. Lam. Pir.

No comments: