Tuesday, October 29, 2013

Awang cuba-cuba

Ini cerita pasal orang lain, bukan pasal aku. Pasal kawan aku. Selalunya bila ada orang mulakan cerita dia dengan ayat "Kawan aku yang sorang tu kan...", cerita tu bukan pasal kawan dia yang sorang tu kan, tapi pasal diri dia sendiri. Macam bila ada berbahas dan cakap "Depa kata benda tu tak bagus...", depa tu entah wujud ke tidak, sama la macam kawan aku yang sorang tu kan tadi. 


Kawan aku ni kalau nak beli apa-apa barang, dia akan cuba dulu. 


Itu hari dia nak beli kereta. Bila dah sampai kedai kereta, dia cuba pandu kereta tu dulu. Normal la tu, kereta bukannya murah. Tapi yang tak normalnya dia nak cuba sekali tayar spare yang ada dalam bonet kereta. Kesian aku tengok penjual kereta tu bersusah-payah tukar tayar spare. Last-last, kawan aku tak jadi beli, sebab rim tayar spare tu tak cantik katanya.


Lepas tu ada sekali masa dekat-dekat raya. Aku ikut dia pergi beli songkok. Normal la kalau cuba pakai songkok atas kepala tengok ngam ke tak ngam sebelum beli. Tapi yang tak berapa normal bila dia rukuk dan sujud depan kedai songkok sambil cuba pakai songkok tu. Tak cukup lagi tu, dia nak beli tesbih dengan sejadah. Itu pun dia kena cuba dulu. Satu hal pulak aku kena tunggu sampai masuk waktu Asar dan tolong iqamatkan kat kawan aku, sembahyang jemaah depan kedai. Last-last, dia tak jadi beli songkok, tesbih dengan sejadah, sebab katanya kat rumah dah ada banyak.


Belum aku buka cerita pasal kat pejabat pos lagi. Haru-biru satu pejabat pos. Takkan nak beli setem 50 sen pun kena cuba dulu? 


Sampailah satu hari, malaikat maut datang jumpa kawan aku. Malaikat maut cakap ajal kawan aku dah sampai dah ni, tak boleh tangguh walau sesaat pun. Selamba kawan aku jawab ke malaikat maut, "Aku nak cuba dulu macam mana rasa mati, kalau orait, oraitlah, kalau tak orait, kau datang esok jelah tengok macam mana."

No comments: