Thursday, October 3, 2013

Eksperimen yang superpower

Aku teringat satu cerita masa aku kecil. Kejadian ni memang betul-betul mengubah hidup dan sungguh sadis dari perspektif orang kacak macam aku. Sebelum meneruskan pembacaan, aku sarankan kepada kau semua bahawa masa kecil aku kerap berfikir benda yang aneh-aneh dan aku selalu buat eksperimen sains dalam rumah. Eksperimen sains yang aku selalu buat adalah, bikin lampu suluh sendiri, bikin teropong kapal selam, tanam taugeh atas almari baju, bikin lampu signal untuk basikal serta cuba sambungkan earphone ke radio kecil (tak berjaya, malah radio tu terus lingkup jahannam). 


Tapi ada satu eksperimen yang aku buat masa aku kecil, yang aku betul-betul menyesal sampai sekarang. Dan aku salahkan televisen. 


Masa aku darjah satu, ada satu rancangan drama Melayu kat televisen. Drama pasal sorang brader ni ada kuasa yang super power. Beliau boleh melihat menembusi dinding. Tanpa cakap banyak, aku jenuh berfikir macam mana la cara nak dapatkan kuasa tu. Lama juga aku berfikir, tapi tak dapat jawapan. 


Satu petang tu, aku balik kampung. Masa aku main-main tepi sungai dengan sepupu aku, aku dapat Eureka moment sambil mentol menyaka atas kepala. Aku beranggapan bahawa aku sangat genius di ketika itu. Aku jumpa penyelesaian macam mana nak dapatkan kuasa melihat menembusi dinding. 


Aku tenung matahari. Secara terus. Waktu tu petang, jadi pancaran matahari tak begitu terik. Lama juga aku tenung matahari, dengan hipotesis bahawa aku bakal dianugerahkan kuasa yang aku memang dah lama nak. Sepupu aku rilek main tepi sungai tangkap ikan, aku rilek tenung matahari. Memang aku bodohkan sepupu aku masa tu, apalah bodoh sangat tangkap ikan dia tak tahu ke lima minit aku boleh tengok tembus dinding. 


Eksperimen gagal. Sikit lagi aku nak buta. Dan sekarang aku rabun. 


Bodoh punya drama melayu, penyebab aku rabun. 

No comments: