Thursday, October 10, 2013

Pengalaman lebuhraya serta seorang mekanik

Tadi aku pergi naik lebuhraya, pasal nak menuju ke Selatan ambil adik aku yang habis belajar. Aku dulu rilek je balik sendiri galas beg galas besar gajah jalan kaki punya jauh pergi stesen bas. Siapa suruh aku tak ada abang yang caring dan baik kan? Nasib baik adik aku ada abang yang sebegitu rupa.


Pendek cerita, kereta mati atas lebuhraya. Aku mengamalkan konsep rilek brader, brader rilek, rilek brader, brader rilek. Tapi dalam rilek-rilek tu sempat juga la aku tumbuk-tumbuk stereng kereta serta mengeluarkan beberapa kata-kata kesat yang boleh menyinggung perasaan. Lalu aku telefon PLUS. Nak telefon siapa lagi? Takkan telefon abah kau pula?


Polis bantuan PLUS pun sampai, tapi depa sampai ke arah yang bertentangan dengan arah aku. Sembang sikit-sikit pasal permasalahan kereta, lalu brader-brader polis bantuan PLUS tadi setuju untuk buat u-turn dan sampai ke tepi kereta yang sedang mati tak sedarkan diri. Sebelum berpisah untuk seketika, beliau sempat berpesan, "Kalau ada hindu mana-mana mai nak tolong, jangan bagi." Aku fikir ya Allah apa perkauman sangat ni? Tapi aku angguk je la, pasal aku jenis menghormati orang lebih berusia. Lalu depa dua pun blah untuk buat u-turn. 


Lepas minit, memang betul. Ada brader India datang berhenti belakang kereta. Pasal aku dah pegang pesanan brader PLUS tadi, aku buat tak tahu. Brader India ni datang cakap apa masalah kita boleh tolong check kita pomen. Aku tak layan, aku cakap aku dah telefon PLUS dah tadi, tengah tunggu PLUS la ni, dengan nada hormat. Ye lah, orang nak datang tolong, takkan nak maki pulak kan?


Jadi, pendek cerita. Bateri kereta kaput terus, kepala radiator rosak hancur. So trak PLUS tadi tarik kereta sampai ke Plaza Tol yang berdekatan. Lama juga la depa tarik. Selalunya aku gelakkan kereta lain yang ditarik oleh kereta lain bila atas lebuhraya. Aku akan gelak sambil berkata, "Alaaaaa, tu taktik nak saving minyak tu. Tu pasal dia suruh kereta depan tarik. Bijak sungguh kahkahkah!". Dan tadi aku gelakkan diri sendiri, dan memang betul, saving minyak.


Brader PLUS tu dua orang, sorang pandu trak PLUS tu untuk tarik kereta, sorang lagi duduk dalam kereta aku masa kereta ditarik sambil dia kontrol stereng dan brek. 


Dia cakap, "Geng-geng Hindu tadi tu bukan apa, depa tu bukan jahat, depa tu dok cari makan atas highway. Mana-mana kereta yang rosak atas highway, depa pi la offer nak repair. Mula-mula depa akan janji kena berapa puluh saja, tapi bila dah masuk bengkel, depa punggah habeh enjin, depa akan caj ribu-ribu. Ramai dah yang kenaaaaaa.."


Peh, power betul taktik pomen-pomen tu. Menguntungkan. Kalau orang terdesak dan tidak mengamalkan konsep rilek brader, brader rilek, rilek brader, brader rilek, memang akan termakan la umpan pomen-pomen tu. 


Pendek cerita lagi, bila sampai plaza tol berdekatan (selepas dekat 45 minit ditarik), brader PLUS tadi offer telefon member beliau, yang seorang pemilik bengkel kereta. Aku pun oraitlah, apa nak buat lagi kalau bateri kereta dah kaput dengan kepala radiator lingkup? Nak repair sendiri, mana la aku tahu. 


Pendek cerita lagi, pemilik bengkel tu sampai dan selepas kereta di-jumper, aku pun follow beliau dari belakang untuk ke bengkel beliau. Brader ni bukan brader pun, taraf pakcik la. Tapi aku panggil brader jugak. Brader ni power! Mula-mula nampak selekeh selebet. Tapi sementara dok tunggu kereta siap, sebab bateri kereta tu nak kena order dari kedai lain, so lambat la sikit. Lama juga aku sembang dengan brader ni. Aku quote sikit-sikit la apa brader ni cakap.


"Saya ni dulu tentera udara. Saya tak tunggu sampai pencen, saya ambil opsyen, berhenti kerja, cemuih kerja bawah arahan orang ni. Saya berhenti, bukak bengkel. Senang la sikit hidup dari kerja bawah orang dulu. 


Orang muda sekarang ni tak boleh pilih kerja, ada apa kerja kosong, pi kerja. Even kalau kerja tu takdak gaji, hang pi keja, ambil knowledge tu, penting. Knowledge tu penting, saya sekarang ni dah tapi buku law buku insurans saya dok baca, nak tambah knwoledge.


Lelaki ni, kejatuhan lelaki boleh dikatakan semuanya berpunca dari perempuan. Bila dah senang sikit, kalau main perempuan, memang lingkup. Godaan ni kat mana-mana pun ada, biasa la, kita pun bukannya nabi. Tapi bila nampak godaan pelik-pelik sikit, kita lari la jauh-jauh, jangan dok ikut.


Lim Guan Eng tu, ada bagus, ada tak bagus. Biasa la, macam kerajaan jugak. Ahli politik ni, mana-mana pun la, nak tengok dia bagus ke tak, tengok niat, kalau niat dia tak elok, tak bagus la tu. Kalau duit yang dia belanja kat penduduk dia lagi kurang dari yang masuk poket dia, memang tak bagus la tu. Cukai naik sana-sini, mana bagus. Tapi saya kalau boleh memang takmau campur dengan politik. Anak saya yang sorang tu, lelaki, mana suka kerajaan, hari-hari baca blog. Saya kata kat dia, boleh nak memenci kerajaan, tapi jangan agresif sangat. Biasa la orang muda, rata-rata tak suka suka kerajaan."


Banyak lagi yang aku sembang dengan brader tu, tapi malas nak tulis, kahkahkah. Respek brader, respek. Walaupun penampilan lekeh dan serabut, ada pendirian, ada pengalaman. Aku harap kerja yang beliau lakukan, iaitu membaiki kereta aku tu, adalah kerja yang berkualiti. Tak sanggup dah aku kena tipu dengan mekanik kereta. Serik. 


Dan kemudian aku pun blah dari bengkel beliau, meneruskan perjalanan ke Selatan tanah air tercinta. Panjang aku tulis ni, siapa yang baca sampai sini, memang gigih betul. Dan sebarang benda yang aku quote tu, bukanlah word by word, tapi lebih kurang la. Aku pun bukannya komputer nak hafal satu perkataan satu perkataan.


Aku nak ucapkan terima kasih kepada brader PLUS dua orang tadi. Bagus. Cekap. Ramah. Professional. Dahlah yang sorang tu muka macam Datuk K. 


Kalau kereta anda rosak tengah lebuhraya, ingat, telefon PLUS cepat-cepat sebelum anda diklepet. 

1 comment:

Anonymous said...

gigih sy baca sampai abih