Friday, November 1, 2013

Tongkat Hermos

Hermos ni tinggal atas bukit. Tinggi. Lagi tinggi dari beberapa bukit yang terkenal di dunia, seperti Bukit Bukau, Bukit Kat, Bukit Tiyau serta Bukit Hill. Setiap hujung minggu Hermos akan turun dari bukit, sebab nak pergi ke pekan kecil yang terletak di bawah sana nuu. 


Bantuan dari pihak yang baik, dapatlah Hermos satu tangga dari rumahnya hingga ke bawah bukit. Jumlah sebenar anak tangga secara kasar banyak juga. Melebihi 3 angka kalau tak silap. Walaupun dah tua sikit, Hermos steady lagi berjalan naik turun tangga, janji kena ada tongkat, kalau tak ada tongkat mana larat dia nak naik turun tangga. Tongkat Hermos ni pulak bukannya sejenis tong, tapi sejenis kayu kuat yang panjangnya sekitar sedepa kanak-kanak yang masih menyusu susu ibunya. 


Dalam perjalanan ke pekan kecil di bawah bukit, macam-macam yang Hermos fikirkan. Sebenarnya permikiran Hermos ini sikit pelik, dia boleh berfikir sambil berjalan secara perlahan-lahan. Satu persatu anak tangga Hermos turuni. Sampailah ke tangga terakhir, baru Hermos teringat yang tongkatnya tertinggal di rumah nun di atas bukit.


Hermos terpaksa patah balik ke rumah, yelah, kalau tak ada tongkat, nanti macam mana dia nak panjat balik tangga untuk balik ke rumah selepas membeli belah di pekan. 

No comments: