Friday, October 18, 2013

Abah aku, abah kau.

Xavier dengan Phillip ni dulu-dulu kawan baik. Selalu pergi sekolah sama-sama, pergi makan kat kantin sama-sama, naik bas sekolah duduk sebelah-sebelah, masuk toilet pun kadang-kadang sekali. Kalau dekat sekolah, orang panggil "kawan sejubor", sebab ikut je jubor masing-masing nak kemana-mana. Macam isi dengan kulit.


Xavier ada pergi rumah Phillip hari tu, nak buat kerja rumah sekali. Kerja rumah tu memang kena buat dua orang, kalau buat seorang nanti cikgu Matematik tak terima. Sedang seronok-seronok buat sifir tujuh, bapa Phillip balik dari kerja dan jerit "Honey I'm homeee." Phillip salam cium tangan bapanya, yang bernama Abu itu. 


Kau panggil bapa kau abah juga ke? Sama la dengan aku dekat rumah, aku panggil bapa aku abah juga. Kata Xavier selamba. 


Phillip pun apa lagi, mengamuklah beliau. Ahh mana boleh kau panggil bapa kau abah, sama dengan aku! Kau panggil la bapa ke bapak ke pak ke daddy ke abi ke. Sibuk je nak sama dengan aku. Bentak Phillip tak pasal-pasal.


Salah ke aku panggil abah juga? Abah kau, abah kau la, abah aku, abah aku la. Bukannya kita nak tertukar bapa pun. Xavier cuba memberi pendapat yang rasional, dalam usaha merasionalkan kepala otak kawan baiknya itu.


Tak boleh. Tak boleh. Mulai hari ini, kau jangan panggil bapa kau abah. Kalau kau tak setuju, kau boleh keluar dari rumah sewa abah aku ni. Phillip marah-marah lagi dengan mengugut Xavier. Phillip tahu, Xavier takkan berani punya keluar dari rumah Phillip, pasal kerja rumah tadi tak siap lagi.


Duduk rumah sewa pun nak berlagak si Phillip ni. Bisik hati kecil Xavier. Tak faham betul aku, dah besar pun takut tertukar bapa juga ke? Tambah hati Xavier yang kecil itu lagi.


Habis sahaja kerja rumah, Xavier pun blah dari rumah sewa Phillip. Sejak dari hari itu, mereka bukan lagi rakan sejubor, malah sering bermasam muka terutamanya di hari sukan.

1 comment:

Hikaru Yui said...

hahaha.. brilliant

=p