Monday, July 23, 2012

Puasa itu sedap di Malaysia

Aku ada jugak la pengalaman barang sedikit. Tak banyak pun sebenarnya. Yang aku tengok orang Malaysia, ha bila aku cakap orang Malaysia ni kau jangan pikir aku jenis suka stereotype-kan orang Malaysia, bila aku cakap orang Malaysia makananya segelintir orang Malaysia. Orang Malaysia yang jenis suka komplen bila puasa time hari panas. Lepas tu bising yang lambat lagi nak berbuka.


Heh!


Sebenarnya kalau kau nak tahu. Puasa di negara orang lagi lah perit ya amat. Selalunya, selalunya, yang aku alami lah, puasa masa musim panas. Gila kau Subuh dalam pukul dua tiga pagi, lepas tu Maghrib dalam pukul sembilan sepuluh. Kau kira. Berapa jam? Dekat dua puluh jam.


Lepas tu kalau kau nak tahu. Musim panas dekat Eropah bukannya panas yang sama macam dekat Malaysia. Kalau Malaysia punya panas, dia jenis lembab, kau tak rasa haus sangat, cuma kelaparan. Kalau dekat Eropah, jenis panas dia jenis yang kering, kau akan jadi haus gila babi. Dengan kelaparan selama dua puluh jam.


Jadi. Masih mahu komplen panas dan puasa itu lama? Tinggalkanlah tabiat itu wahai saudara-sautakdara sekalian. Sebab itulah juga aku berpendapat bahawa orang kenamaan jarang ke Eropah untuk berpuasa kerana tidak tahan. Tunggulah nanti bila bulan puasa jatuh ke musim sejuk, pasti ramai yang berpusu-pusu ke Eropah kerana Subuh pukul lapan dan Maghrib pukul enam. Pasti ramai!


Moral dekat sini adalah, negara Malaysia ni untung sebab dekat dengan garis Khatulistiwa. Waktu sembahyang (waktu Subuh dan Maghrib khususnya) tak lari jauh. Senang. Jadi bawa-bawalah bersyukur kerana dilahirkan di Malaysia.


Sebab itulah jangan terkejut bila pelajar negara Eropah tidak berpuasa penuh. Bukan kerana tidak mahu. Tetapi amat lama. Tidak tahan. Kahkahkah.

No comments: