Thursday, July 26, 2012

Aku itu tenang

Jarang pulak aku bercerita pasal diri aku dekat sini kan? Kau pasti nak tahu lebih lanjut tentang keperibadian seorang kacukan Bugis-Banjar yang super kacak ini, bukan? Baiklah, aku akan cerita sedikit. Diharap kita dapat lebih saling mengenali selepas ini, lalu berputiklah benih-benih cinta yang seterusnya disulam menjadi sebuah masjid yang indah. Seindah bunga di taman. Berlari. Berkejaran.


Sudah lah dengan intro buat-buat super romantis di atas.


Aku sukakan ketenangan. Bukannya ketenangan dalam konteks perihal peperangan. Itu kau tanya budak tadika pun beliau akan jawab peace no war make love no war brader! Bukan. Bukan yang itu.


Ketenangan yang aku maksudkan adalah ketenangan yang jauh dari hiruk-pikuk serta jauh dari kerumunan manusia. Sebenarnya, aku suka berjaga malam. Ada orang cakap berjaga malam itu satu tabiat yang tidak sihat. Aku seperti biasa, bangkang. Bila aku berjaga malam, ketenangan waktu malam membuatkan aku lebih sihat, dari segi mental. Waktu malam adalah waktu sunyi kecuali kalau rumah kau sebelah epot ataupun kelab malam. Waktu malam adalah waktu paling indah untuk berfikir. Sunyi. Sepi. Sesepi suasana jamban di waktu pagi.


Oh ya, aku juga suka lepak lama-lama di dalam jamban. Bukannya berak batu. Bukan juga tertidur ketika berak. Serta bukan juga suka melepak bersama-sama setan. Namun keindahan ketenangan ketika di dalam jamban adalah sesuatu yang tidak ternilai. Pernahkah kau dengar terma "Bilik Termenung"? Sepatutnya ianya ditukar kepada "Bilik Ketenangan". Tapi kalau kau jenis berak cirit sampai bunyi cirit kau jiran selang tiga rumah pun boleh dengar, mungkin terma itu tidak berapa sesuai.


Selain itu, aku suka pantai. Aku adalah antara spesies yang tidak pandai berenang. Setakat apungkan badan secara terbalik tu aku boleh sikit-sikit. Tapi kalau nak suruh aku berenang, memang tak pandai. Walaupun berenang itu adalah salah satu kebolehan yang agak penting, namun macam aku cakap tadi, aku tak boleh. Pantai ni beliau ada sesuatu. Jenis kalau aku pergi, aku akan rasa tak mahu balik. Mahu terus bersandar di pohon kelapa selama-lamanya. Indah. Tenang. Deruan pantai. Bayu pantai. Kehalusan pepasir.


Oleh itu, aku tak faham bila ada orang jenis pergi bercuti, beliau akan cari pasaraya besar-besar dahulu. Bagi aku, percutian adalah waktu yang digunakan untuk menenangkan fikiran, bukannya menuju ke tempat yang menyerabutkan kepala hotak dengan hiruk-pikuk kota dan keramaian manusia yang suka tolak-menolak tatkala berebut barangan Jualan Murah.


Aku dan tenang. Tenang itu aku. Aku itu tenang. Lantas aku adalah aku. Kau adalah kau. Kalau kau juga adalah tenang, maknanya kau adalah aku dan kita adalah satu.


Malulah aku nak cerita pasal diri sendiri ni. Malulah. Sudahlah super kacak, pemalu pulak tu.


Malunyeeeeeeee.


Hak.


Tuih.


Kena kepala kau setompok kahak hijau.


2 comments:

WP said...

Oh, dah malu rupanya... muka dah merah ke belum? :P

PokaPola said...

@ WP : nope, kalau aku malu, muka jadi kaler maroon. Sebab melanin banyak. Kahkahkah.