Tuesday, July 24, 2012

Jenis-jenis yang puasa atau tidak puasa

Sebenarnya aku takut-takut jugak nak tulis benda yang aku nak tulis ni. Manalah tahu takut ada yang terasa. Tapi aku jenis orang kacak yang tak ambil peduli sangat apa orang nak fikir. Jadi aku tulis je lah. Gila, intro dah macam aku nak tulis untuk mengutuk Mohd Sipulan bin Ahmad Sipulan. Jangan berfikiran negatif, intro sebegitu sengaja ditulis supaya kau lebih berminat untuk teruskan pembacaan.


Sebagai pemerhati tersohor yang super kacak, sempena kedatangan bulan puasa ni, aku dah dapat simpulkan dah jenis-jenis orang yang berpuasa di bulan yang mulia ini. Macam ni lah, kita bahagikan jenis-jenis ini kepada dua, lelaki dan perempuan, lepas tu kita pecahkan lagi lelaki dan perempuan tersebut mengikut ciri-ciri masing-masing.



1. Lelaki. Kanak-kanak.


Minggu pertama puasa : "Mak kita bagi kita satu hari satu ringgit kalau kita puasa sekerat hari. Kita semangat ni nak puasa sekerat hari!"

Minggu kedua puasa : "Kita semangat lagi ni puasa sekerat hari. Kalau campur-campur yang sekerat hari tu, dah seminggu kita puasa."

Minggu ketiga puasa : "Eleh, apa yang susah sangat puasa ni? Kita minggu ni kita puasa penuh tau!"

Minggu keempat puasa : "Minggu ni pun kita puasa penuh! Kalau campur-campur semua kita puasa tiga minggu! Banyaknyeee duit raya kitee tahun ni."



2. Lelaki. Remaja (bukan perokok).


Minggu pertama puasa: "Aku dah puasa seminggu tanpa tertewas lagi."

Minggu kedua puasa : "Panas ah minggu ni. Minggu depan ah aku puasa. Minggu ni rilek kejap."

Minggu ketiga puasa: "Malas aku nak puasa. Tak swag ah puasa."

Minggu keempat puasa: *terus pergi kepsi tapau bawak balik rumah makan dalam jamban senyap-senyap*



3. Lelaki. Dewasa (bukan perokok).


Minggu pertama, kedua dan ketiga puasa : "Sahaja aku berpuasa depan anak-anak serta anak-anak buah tetapi belakang aku bantai nasi kedai senyap-senyap. Amin"

Minggu keempat puasa : "La, lagi seminggu rupanya nak raya? Cepat masa berlalu kan? Aku nak puasa ah minggu ni."



4. Lelaki. Remaja dan Dewasa (perokok).


Minggu pertama puasa : "Seminggu beb aku tahan tak merokok di siang hari. Ada can aku berhenti merokok ni."

Minggu kedua, ketiga dan keempat puasa : "Sakit kepala dohhh, otak kenot function, kerja tak jalan. Hisap rokok kejap ah."



5. Perempuan. Kanak-kanak, Remaja dan Dewasa (bukan perokok dan perokok).


SEBULAN SEBELUM, minggu pertama, kedua, ketiga dan keempat puasa : "Nak beli baju raya. Nak beli kasut raya. Nak beli kuih raya. Nak beli skirt raya. Nak beli gaun raya. Nak beli coli raya. Nak beli spender raya. Nak beli langsir raya. Nak beli sofa raya. Nak beli peti ais raya. Nak beli bekas kaca yang nampak mahal raya. Nak beli kapet raya. Nak beli itu raya. Nak beli ini raya. Hah apa lagi raya aku belum beli ni?"




Dekat seminggu dah beb aku tahan merokok di siang hari. Ada can aku berhenti merokok ni. 








No comments: