Wednesday, July 11, 2012

RM 133,000

Dua tiga hari lepas negara digemparkan dengan berita seorang pemandu lori terjumpa wang berjumlah RM 133,000. Beliau dengan jujur menyerahkan wang itu kepada pihak berkuasa.


Hmm.


Baik.


Jujur.


Tapi.


Kalau aku yang jumpa, memang aku ambil senyap-senyap. Kamonlah, seratus ribu lebih kot. Ramai juga yang aku dengar cakap "Kalau aku yang jumpa pun mesti aku bagi ke polis." Pft. Hipokrit! Seratus ribu lebih kot! Itu dah boleh dapat kereta sebijik dengan apartment sebijik! Apartment yang murah lah. Kereta pun setakat kereta yang biasa-biasa je lah.


Membuatkan aku terfikir. Duit sekarang (di Malaysia) adalah sangat rendah. Seratus ribu baru hanya dapat beli dua jenis aset. Kereta. Dan rumah. Atau kereta mahal sebijik. Atau rumah mahal sebijik.


Pakcik drebar lori tu pun satu! Kalau taknak ambil duit tu, janganlah bagi ke polis, tinggal je lah kat situ. Biar orang lain yang jumpa!




1 comment:

Dato' Shah said...

Aku syak pakcik tu terpengaruh dengan cerita Jutawan Fakir...