Wednesday, December 14, 2011

Siri bercakap dengan benda

Dulu masa aku sekolah rendah, ada seorang minah ni suka semut. Asal ada je semut naik atas meja beliau, beliau akan berborak dengan semut tersebut. "Hai semut, kau nak pergi mana tu?"




Kelakar tak? Entah, kitorang suka kutuk beliau pasal tu. Dulu aku ingatkan minah ni gila, hahahaha. Yelah, siapa yang bercakap dengan semut kan?




Rupa-rupanya hampir semua orang bercakap dengan benda yang tak paham apa pun kau cakap.




1. Bercakap dengan pokok. Ini Fadhilah Kamsah cakap, untuk kasi buah pokok tu nanti rasa sedap dan manis. Aku pun tak ingat dah apa beliau cakap.


2. Bercakap dengan kereta. Selalu jadi bila kau sebut kau nak beli kereta baru masa kau tengah memandu. Kereta kau akan merajuk dan pura-pura rosak Betul, banyak kali dah jadi.


3. Bercakap dengan tikus. Kalau kau sembang dalam rumah kau, lepas tu kau cakap perkataan tikus, maka lagi banyaklah tikus akan masuk rumah kau. Sebab tu orang tua-tua suka bagi nama panggilan dekat tikus sepeti 'Cek Ti', 'Cik Gigi', serta 'Cik Mickey you so fun you so fun you blow my mind hey mickey hey mickey'.


4. Bercakap dengan bayi. "Alalalalala, tomeinya dia, cak hu cak hu cak hu, zeuyfgzudgzueydg." Walaupun beliau sendiri tak paham apa yang beliau cakap, tetapi tetap nampak cute. Zeuyfgzudgzueydg.


5. Bercakap dengan lampu tandas. Ini kalau lampu tandas tu lambat menyala. "Eh babi la lampu hoi, aku nak kencing nih, menyala la cepat bahalul." Aku selalu gila bercakap dengan lampu tandas kat rumah ni. Perasaan kau nak kencing tu makin menjadi-jadi kalau lampu lambat menyala.


6. Bercakap dengan kandungan. Ini dari segi psikologi katanya, sebab bayi dalam perut tu faham apa yang kau cakap. Pelik, bila dalam perut, beliau faham apa yang kau cakap, tapi bila dah keluar jadi bayi, langsung beliau buat bodoh bila kau cakap dengan beliau.


7. Bercakap dengan orang dalam TV. Ini bila kau tengok drama. Watak tu bangang sangat sampai kau jerit, "Orang jahat tu ada belakang kau la bodoh!! Bahalul syaiton oi, BE-LA-KANG-KAU!!!"


8. Bercakap dengan suratkhabar. Asal ada je berita yang kau tak puas hati, kau maki surat khabar tersebut (selalunya Metro). Macam hari tu, berita pasal "Gajah terpijak Barack Obama."


9. Bercakap dengan batu. Ala macam cerita chenta dulu-dulu. Kekasih tersepak batu, batu pulak yang kena maki dengan boipren beliau, "Cilako kau batu, kau tak nampak awek aku ke???!!!"


10. Ini epik. Bercakap dengan benda rosak. Asal ada je benda yang rosak, kau akan maki bertubi-tubi. Contohnya komputer. Kalau komputer kau tetiba hang, kau akan sumpah serana maki hamu caci sampaikan tumbuk terajang pun naik kat komputer kau. Bila komputer kau dah ok kau akan akan cakap, "Haaa, tau pun kau takut ye wahai komputer, kau buat hal sekali lagi, aku campak masuk longkang." Padahal menatang komputer tu tak faham pun apa kau cakap.




Ada lagi yang dalam list kat atas tu. Bercakap dengan pelayan kedai makan. Orang mintak Nasi Goreng Ayam, dia buat Nasi Goreng Tomyam. Orang mintak Sirap Ais, dia buat Milo Ais. Bodoh punya mangkuk.

3 comments:

pale sengget said...

like point no.6....brilliant!!!

Ryehanna said...

wakakaka... lawak... lawak..

mmg pn baby tu xphm ape ko ckp tp xkan nk tgk je kot... agah2 le dia :P

ceklala said...

da best!!hehe