Thursday, August 29, 2013

Ayam dan Kucing

Aku ada kat kedai makan ni, punyalah sibuk minggu aku, sampaikan ini baru kali pertama aku makan hari ni. Padahal dah pukul enam petang. 


Aku makan nasi ayam. Dengan teh ais. Lepas tu ada kucing kaler oren, datang dengan muka kebuluran. Dalam banyak-banyak kucing kedai makan, aku yakin kucing oren ni adalah kucing paling sopan dan beradab pernah aku jumpa. 


Tak macam kucing kedai makan yang lain, beliau datang dan duduk senyap-senyap sambil pandang tepat ke muka aku. Aku buat-buat tak perasan je mula-mula, sebab aku memang betul-betul lapar. Aku makan dengan cermat dan dimulai dengan kalimah Tuhan. Dalam beberapa minit aku makan, sampai aku lupa akan kehadiran beliau, tiba-tiba aku rasa macam ada orang 'tap' paha aku. 'Tap' tu dalam bahasa orang puting, dalam bahasa Melayu aku taktau apa dia.


Rupanya kucing oren tadi. Kau pernah ke kedai makan yang ada kucing? Kalau kau buat tak peduli kat kucing kedai makan yang minta makanan, depa akan panjat dan letak dua kaki depan depa atas peha kau. Itu bukan 'tap' dah tu. Tapi kucing oren ni lain sikit, beliau 'tap' pakai satu kaki hadapan. 


Dia macam kau pergi kenduri kahwin, lepas tu ada budak kecil datang kat kau dan ajak kau bermain. Budak tu akan sentuh badan kau dengan satu tangan lepas cakap "Brader. Jomla kita ke taman permainan depan tu brader. Kita main jongkang-jongket brader." Ha lebih kurang macam tu.


Lepas beliau 'tap' peha, beliau terus lagi pandang muka aku. Langsung tak keluar bunyi miow. Aku fikir balik, kucing ni mesti seekor kucing yang paling penyabar dalam kalangan kucing-kucing yang bermastautin di kedai makan. 


Dengan ikhlas, aku sumbangkan tiga potongan ayam dari nasi ayam aku kepada beliau. Beliau tidak menunggu lama, dengan cermat dan dimulai dengan kalimah Tuhan, beliau makan. Lepas kenyang, beliau blah pergi tidur bawah meja makan yang lain. Sudahlah sopan dan penyabar, beliau juga mengamalkan "jangan makan dan tidur di tempat yang sama, tak elok!". 


Semoga ketemu lagi kucing oren, hang mempunya pekerti yang mulia, aku harap kucing gemuk aku di rumah dapat mencontohi pekerti beliau.



2 comments:

Jenanese said...

Mohon lu kirim salam kt kucing tu bro.

PokaPola said...

Dah, tapi kucing tu buat tak reti je bila aku sampaikan salam hang. Dia jawab dalam hati la tu sebab dia betina.