Friday, May 24, 2013

Tercampak dari AirAsia

Sebenarnya, salah satu tempat yang paling kejam di dunia adalah lapangan terbang. Kat situlah kau nak menangis sebab nak pergi jauh, kat situlah kau nak terhegeh-hegeh berlari sebab nak kejar masa, kat situlah kau nak punggah balik beg sebab melebihi had berat, kat situlah kau nak mengucap banyak kali sebab cuaca nampak tak baik, kat situlah kau nak terliur sebab pramugari lalu-lalang tapi kau terlalu takut nak tegur, dan, kat situlah kau nak kena tahan sebab anak kau demam campak lepas tu kau meraung-raung lepas tu bila dah balik Malaysia kau sambung meraung lagi.


Semua benda tu pernah aku lalui, kecuali ofkos benda pertama dan benda terakhir. Gila apa aku nak menangis? Aku rocker sejati kot.


Protokol, adalah protokol. Tak kira lah kau bengsa mana pun, melayu ke cina ke india ke kokesyen ke arab ke afrika ke tak kisahlah mana-mana pun. Penyakit adalah penyakit. Nak-nak lagi penyakit berjangkit macam......demam campak. Kenapa nak jaga hati seorang penumpang dengan membahayakan kesihatan penumpang lain? Kau siapa dohhhhhhhh? Aku ulang sekali lagi. Kau siapa? Dohhhhhhhh?


Sebenarnya ini adalah pengajaran. Itu realiti hidup, sepanjang dalam laman sendiri kita memang rasa selesa, protokol ke undang-undang ke peraturan ke kadang-kadang kita rilek kita langgar ikut sedap, sebab yelah, tempat sendiri ye dak? Apa-apa jadi, ada bekap orang nak tolong.


Bila keluar dari tempat sendiri, dan buat perangai yang sama, barulah kita sedar langit itu tinggi atau rendah, lautan itu berombak atau tidak, api itu membakar atau tidak, serta taufan itu berpusing atau tidak. Puitis betul.


Aku ulang buat kali terakhir. Kau siapa doh?

No comments: