Friday, May 31, 2013

Cicak Marikh

Bila sebut pasal makhluk asing, majoriti akan terbayang satu jenis makhluk yang berteknologi tinggi, berkomunikasi menggunakan gelombang otak, naik piring terbang besar gajah, hodoh, kuat serta datang nak serang Bumi.


Makhluk asing ni sebenarnya satu isu yang agak meluas dan telah diperkatakan sejak abad dulu-dulu lagi. Seingat aku, dekat Malaysia pernah ada keluar berita pasal makhluk asing. Tak berapa ingat tahun bila. Berita tu malaporkan bahawa ada remaja lelaki terjaga dari tidur waktu pagi buta, lepas tu nampak cahaya terang-benderang kat luar rumah. Tak pasti pula aku sama ada remaja tu ada mengatakan dia nampak makhluk asing atau tidak. Tapi yang pasti, berita itu berisikan makhluk asing di Malaysia. Entah betul entah tidak. Kat Melaka ke negeri mana entah berita tu.


Begitu banyak cerita pasal makhluk asing dalam dunia ni. Ada yang kata makhluk asing tu jin, ada yang kata makhluk asing tu nenek moyang kepada baka manusia, ada yang kata mahluk asing tu Tuhan, ada yang kata makhluk asing tu Presiden Amerika, ada yang kata makhluk asing tu macam-macam. From my poen of view, ai thing makhluk asing tu propaganda Hollywood. Kau tengok lah berapa banyak filem Hollywood yang berkisar pasal makhluk asing yang pecah panggung.


Rasa macam bangang juga bila tulis pasal makhluk asing ni. Sebenarnya aku nak tulis pasal gambar seekor cicak yang dijumpai kat planet Marikh yang tengah femes sekarang tu. Lari tajuk, peduli apa aku. Kau gugel la lizard on mars, memang sebiji macam cicak!


No comments: