Wednesday, May 15, 2013

Lampu isyarat, suatu kematian

Sekarang ini, selain daripada pilihanraya, ada satu lagi topik yang sedang hangat. Topik hangat ini sangatlah banyak diperkatakan. Ianya membabitkan pistol dan tiang lampu isyarat.


Semenjak kebelakangan ini, banyak betul kes orang mati ditembak di lampu isyarat. Aku yakin trend ini mampu menjadi satu fenomena sepertimana kes simbah asid ke muka dahulu. Cumanya, tidak seperti kes simbah asid, di mana asid-asid mudah didapati, mana depa dapat pistol?


Setahu aku yang bijak pandai ni, aku tak pernah pun ambil tahu pasal cara-cara untuk memilili pistol di Malaysia. Sebabnya, pistol aku pun ada, dalam seluar, siap boleh membesar mengikut cuaca lagi. Lucah kan aku? Macam lah kau tak lucah pulak, aku tembak pakai pistol organik nanti mau?


Tak faham betul aku, mana dapat pistol-pistol tu? Aku ada juga dengar ura-ura, URA-URA SAHAJA KAU JANGAN PERGI SEBAR PULA, yang ada orang besar-besar yang terlibat dalam penjualan senjata api di pasaran gelap. Orang tu memang besar, suka hati lah kau nak percaya ke tak. I have my reliable source bak kata orang puting. Eh, orang putih.


Jadi aku nak sarankan satu benda, kita sebagai orang Asia, dan orang Malaysia khususnya, teruskan amalan kita supaya tidak ditembak di lampu isyarat. Amalan aku yang aku maksudkan adalah amalan "Berpura-pura seolah-olah lampu isyarat itu tidak wujud". Langgar sahajalah lampu merah, pecut selaju mungkin bila lampu kuning, dan jalan slow-slow bila lampu hijau supaya orang belakang sangkut di lampu merah lepas tu dia kena tembak dan kita selamat di muka Bumi.


No comments: