Thursday, May 2, 2013

Lagi kes buli

Hari itu dekat Twitter, sekarang dekat Facebook, tersebar video budak perempuan yang kena buli. Aku tak tengok video tu sebab dalam membawa watak seorang yang kacak, aku bencikan keganasan. Kau dah tengok ke? Tak kacak betul.


Lepas tu tadi ada yang post lagi kat Facebook dengan pesanan bertulis "Sudah tiba masa untuk hapuskan sistem sekolah berasrama di Malaysia.".


Kalau macam tu lah, baik hapuskan terus sistem SEKOLAH kat Malaysia. Mana-mana tempat sekolah, tak kira asrama atau tidak, semuanya ada kes buli. Bezanya cuma ada atau tidak sahaja yang bangang pergi rekod dan upload ke internet. Tapi, bukan semua pelajar terlibat dalam kes buli ni, sama ada yang membuli atau dibuli.


Aku pernah kena buli, ya mungkin itu ayat klise. Tapi setakat buli secara lisan sahajalah. Sebabnya senior yang nak buli aku tu pergi tanya abah aku kerja apa dan abah aku polis terus senior tu hentikan pembulian ke atasku. Kahkahkah, bodo punya senior, dahlah hilangkan raket (?) pingpong aku.


Masalah buli ni aku sangat yakin langsung tak efek mental. Ada yang cakap buli ni bagi kesan teruk kepada mental. Kalau betul pun bagi kesan, yang membuli tu yang akan terima kesan mental. Sebab bila masing-masing dah besar, masing-masing dah keluar sekolah, yang membulu tu akan sedar apa yang dia buat tu salah. Lepas kesedaran tu timbul, cara dia melayan (to treat?) orang lain juga akan berubah, dia akan jadi lebih berhati-hati dan mungkin malu.


Yang kena buli pulak, selain kesan fizikal, aku tak nampak langsung kesan mental yang buruk. Yang kena buli tu akan jadi lebih kuat dari segi mental lagi ada lah. Ye lah, dulu masa remaja kau kena buli kat sekolah, bila dah keluar sekolah, kau akan timbul satu semangat untuk membuktikan sesuatu. Bagus lah tu kan? Semestinya bagus.


Buli ni benda bagus sebenarnya. Peduli apa aku kau setuju ke tidak. Yang tak bagus tu kau pergi sebarkan ke internet. Itu bukan setakat tak bagus, malah itu bangang tahap bendul pintu. Kesan mental memang ada, tapi dari segi yang positif, baik kepada pembuli, dan kepada yang dibuli.


"Saya dulu kena buli teruk, rasa down gila kat sekolah dulu. Kawan-kawan kat sekolah saya selalu main-mainkan nama bapa saya." -si lembik padahal itu perkara biasa la dol.


Akhir kata, aku yang kacak menggalakkan buli-buli di sekolah. Itulah perkara yang menguatkan mental, bukannya perkara yang melibatkan baca buku 24 jam. Have fun la sikit, jangan jadi pondan di sekolah.


No comments: