Saturday, May 4, 2013

Sumpah Laknat The Return

Memandangkan pilihanraya adalah just around the corner, aku nak tulis sikit pasal politik. Sikit je lah. Aku pun bukannya tahu sangat pasal politik ni. Pertama sekali, aku masih atas pagar. Dan kedua, aku tak daftar mengundi atas sebab-sebab kad pengenalan aku beralamat rumah lama di Pulau Pinang (sekarang aku di Perlis), lepas tu aku tangguh nak tukar IC sebab tarikh pilihanraya ditangguh-tangguh, jadi aku naik muak dan terus terlupa.


Aku nak cakap yang pasal video tu. Sumpah Laknat The Return tu. Yang aku nak tulis ni pendapat aku sahajalah, kau jangan terima atau bangkang secara membuta-tuli pula. Jangan jadi mim alip cha alip ya kata orang. Macai.


Aku dah tengok video tu. Aku bukannya pakar video, jauh sekali dari itu. Dan aku tak tahu DENGAN PASTI siapa salah siapa betul. Hanya Tuhan dan depa dua saja yang tau. Aku bukan Tuhan, kau pun bukannya Tuhan, sumpah tak sumpah, semua boleh sumpah. Ok itu cerita lain.


Aku cuma jadi pelik la juga, kenapa video tu ditayangkan ke media hanya beberapa hari sebelum pilihanraya? Aku cuma jumpa dua jawapan yang aku rasa sedikit betul. Atau pun tak betul langsung. Peduli apa aku. Ni pendapat, bukannya soalan matematik.


Satu. Video Sumpah Laknat The Return tu ditayangkan beberapa hari sebelum pilihanraya supaya pihak lawan tak sempat nak counter. Pilihanraya lagi berapa hari? Mana lagi penting, pilihanraya atau benda sama yang berulang? Jawablah sendiri.


Dua. Video tu dah lama dia simpan sebab tak ada sebab untuk dia keluarkan video. Lagipun dia dah bersumpah dulu, kenapa nak buat benda yang sama? Jangan cakap sebab dia depan Kaabah sebab depan kedai runcit pun kalau kau nak bersumpah, tetap sama, atas nama Tuhan yang sama. (Aku tak samakan Kaabah dengan kedai runcit, kau jangan salah faham pula). Video tu tak penting, SEHINGGALAH abah dia keluarkan kenyataan anak dia tipu, LEPAS tu abah dia keluarkan pula kenyataan 360 darjah cakap anak dia BETUL. Sehinggalah abah dia buat macam itu. Kiranya video tu sebagai penguat kepada pusingan 360 darjah abah dia.


Itu pendapat aku. Kalau kau tak setuju pun aku bukannya peduli sangat sebab aku kacak.


Selamat mengundi kepada yang mendaftar mengundi. Aku dah suruh adik aku mengundi bagi pihak aku. Kahkahkah. Kurang-kurang jari aku tak hitam. Boleh korek hidung!


2 comments:

Kahuna said...

Kalau abah dia pusing 360 darjah, stay tempat sama la dak? Muehehe.

Saya yang menurut perintah,
Nazi.

PokaPola said...

Way ahead of you gemuk. Aku dah pun tulis pasal '360 darjah' tu. Abah dia dulu sokong anak dia, sebab tu aku kata 360 darjah. Kronologi pusing abah dia, mula-mula 180 darjah (tak setuju dengan anak dia), LAAAAST sekali abah dia buat 360 darjah (setuju BALIK).

Heh. Nazi killer.