Sunday, August 5, 2012

Badminton pra-perlawanan akhir

Sebentar lagi jam lapan waktu Malaysia, bakal berlangsung pertarungan epik antara Abang Besar Berkumis dari negara Tembok Besar dan Abang Kurus Bercincin dari negara Dijanji Tetapi. Pertarungan akhir ini sudah diduga oleh rata-rata peminat permainan Bulu-bulu Terbang.


Sebelum ke pertarungan yang dikatakan bakal merobah dunia, ada baiknya jika kita sama-sama mendalami sedikit-sebanyak tentang Bulu-bulu Terbang, Abang Besar Berkumis serta Abang Kurus Bercincin.


Bulu-bulu Terbang adalah permainan yang dicipta sekitar tahun 383 oleh seorang pengembala biri-biri di Teluk Anson. Tahun itu dikatakan kemelesetan dunia paling hebat. Harga sebotol yogurt perasa jambu adalah RM 90 manakala harga ansuran kereta paling murah pula adalah sepuluh ribu ringgit sebulan. Begitu hebat, bukan? Jadi pengembala biri-biri tersebut yang hanya mahu dikenali sebagai Zokples Kembong mencipta permainan Bulu-bulu Terbang.


Permainan ini pada mulanya melibatkan dua orang pemain serta seekor biri-biri. Biri-biri akan dilambung ke arah pemain yang satu lagi sampailah biri-biri itu mencecah tanah lalu mata diberi. Namun ianya tidak bertahan lama (tiada unsur lucah), kerana saban hari ada sahaja biri-biri yang mati akibat hentakan ke kepala yang dasyat. Oleh yang demikian, Zokples Kembong menrevolusikan Bulu-bulu Terbang kepada penggunaan bulu biri-biri, di mana ianya digunapakai untuk membina bebulu tangkis masakini.


Bergerak ke Abang Besar Berkumis. Rata-rata makhluk di Negara Dijanji Tetapi membenci beliau. Bahkan pepijat, beluncas serta memerang tempatan turut membenci. Dijangka malam ini beliau akan diherdik dari sebalik kaca TV. Boo. Boo. Sudahlah misai beliau sebegitu buruk nak mampus.


Akhirnya, Abang Kurus Bencincin. Beliau adalah hero segenap umur serta warna kulit. Walaupun baru pulih dari kecederaan terpeleot buku lali tempoh hari, namun beliau tampak cargas, secargas beruang di Kanada. Kamon Datuk. Kamon.


Sekian pra-perlawanan Bulu-bulu Terbang, saya yang super kacak akhiri laporan saya dengan serangkap pantun kurang ajar,


Kalau ada sumur di ladang,
Boleh kita menumpang mandi;
Kalau betul Lee Chong Wei yang menang,
Janganlah Kak Rosmah memeluk lagi.


Janganlah Kak, jangan.

1 comment:

tuanseliper said...

kahkah. harapya kak mah tak peluk lah. =))