Tuesday, August 14, 2012

Tempat paling mistik

Aku nak tulis pasal tempat feveret aku. Tempat ini adalah tempat di mana ketenangan senang dicari, tempat di mana buah-buah fikiran senang dijumpai, serta tempat di mana bunyi mengerang senang didengari.


Ya. Jamban.


Jamban adalah satu tempat yang mistik. Jamban adalah tempat di mana manusia, jin dan syaitan dapat berkumpul secara berjemaah. Kepada penghisap rokok, jamban adalah tempat paling ideal untuk melampiaskan nafsu terhadap asap. Sekaligus memberi makan kepada jin.


Sepanjang hidup kau, pernah tak kau terfikir, mengapa segala jenis mangkuk jamban di dalam dunia berwarna putih? Jamban dekat Perancis, Sepanyol, Jerman, Andora serta Scotland, benar, semuanya warna putih. Hampa la juga perasaan apabila jamban tiada kaler-kaler.


Mengikut sumber, jamban dicipta dengan kaler putih agar jamban kelihatan bersih. Itu pun kalau kau selalu cuci la. Kalau malas cuci, yang putih akan jadi kaler jingga dan kekuningan. Macam seluar dalam kaler putih. Lebih kurang macam tu la. Supaya bila kau masuk jamban, keterujaan nak berak tu tak hilang tatkala melihatkan jamban putih suci bersinar. Cuba bayangkan jamban kaler hitam. Bernafsukah kau mahu berak?


Aplikasikan konsep jamban di dalam hidup. Kalau lepas ni ada yang cakap "Woi muka serupa jamban!", lemparkan senyuman seraya berkata, "Terima kasih. Susah-susah je puji mukaku yang putih suci bersinar ini. Barakah air semayang lah katakau."


Muka serupa jamban itu boleh ditoleransi. Tetapi mulut berbau jamban itu tidak.

3 comments:

WP said...

Eh, tipu! Saya pernah tengok jamban warna pink... hahaha

PokaPola said...

@WP : itu jamban tak konvensional, pengecualian. Bahahahaha.

Hikaru Yui said...

jamban yg xdak paip... bukan lagi mistik tapi menyakitkan hati..