Tuesday, June 15, 2010

Sebatang

"Sedara, ada rokok sebatang?"

"Eh, ada, nah"


Dah aku baru keluar dari kedai rokok, dan tengah nyalakan rokok, sah-sah la aku ada rokok. Kura-kura dalam perahu. Nasib baik awek cun, kalau tak cun, mau je aku jawab, "Eh takde, saya tak hisap rokok, lagipun sedar la sikit, awak tu perempuan, tak baik hisap rokok, nanti nak bawak anak dalam perut, kang anak tu keluar cacat, nak? NAK? NAK?" sambil menghirup asap rokok.


"Sedari ada api ke tak nak nyalakan rokok tu?" (awek cun, so kena berlagak gentleman)

"Eh takpe-takpe, saya ada api"


Pulakkkkkkkkk, bak kata P Ramlee, ada mancis tak ada rokok. Bongok.




Dan benda menakjubkan, tadi aku nampak sorang mamat hippies bersama duaekor anjingnya. Dan mereka bertiga memandang tanpa berkelip ke arah yang sama. Menakjubkan. Takjub sekejap aku tadi. Wow!

No comments: