Sunday, September 8, 2013

Nyamuk menyamuk

Semenjak musin hujan melanda utara tanah air ni, ada seekor binatang yang populasinya makin meningkat. Rumah aku yang tak pernah-penah ada nyamuk tiba-tiba dikunjungi nyamuk secara bertubi-tubi. Datang tidak diundang, pergi tidak mahu pula binatang bangang itu. 


Cuba bayangkan nyamuk yang menggigit tapi tak menimbulkan rasa gatal. Entah betul ke tidak nyamuk menggigit peduli apa aku. Cuba bayangkan. Aku rasa aku okey kalau dia datang bawak kawan ramai-ramai nak sedut darah aku. Janji tak menggatalkan. Datang ramai-ramai, parking atas lengan maskulin aku, lepas tu ramai-ramai baca bismillah sebelum sedut darah. Bukannya banyak pun darah yang depa hisap, bukan?


Satu lagi, cuba batangkan kalau nyamuk ni pesen tak bangang. Pesen yang tahu baca peta ataupun fasih sikit-sikit pasal anatomi manusia. Ini tak, dahlah terbang macam orang mabuk, lubang hidung lubang ketiak lubang telinga semua nak masuk. Bangang. Lubang hidung lubang telinga kalau kau masuk, tak ke bangang situ dahlah banyak tahi. Yang masuk ke ketiak tu bukan tahap mabuk, tapi tahap mabuk lepas tu pergi hisap dadah, bodoh apa masuk ketiak sebab nak sedut darah? Kot tersedut sisa-sisa deoderant aku yang pagi tadi ke, tak ke mati sebab minum bahan kimia? Belajar la sikit anatomi manusia, takpun belajar baca peta. 


Lagi satu, nyamuk ni buta ke? Dia tak nampak ke yang aku dah bunuh berpuluh-puluh nyamuk dengan tamparan maut aku? Orang tua-tua cakap, belajar dari orang terdahulu dari kamu kalau hendak berjaya dalam hidup. Belajarlah dari nyamuk-nyamuk yang dah mati kena tampar tu! Itupun tak reti? 


Entah bila la binatang nyamuk ni nak pupus dari muka Bumi? Kurang-kurang, bila ramai nyamuk pupus, boleh jugak depa jadi sumber minyak dan gas asli, tak ada lagi alasan untuk minyak naik. 

No comments: