Friday, September 6, 2013

Mimpi separa serius

Semalam sekitar jam tiga atau empat pagi, aku ada benda nak tulis. Malangnya pada masa tersebut (sekitar tiga atau empat pagi waktu lokal), telefon aku sedang dicaj baterinya dan laptop aku sedang berada jauh dalam jangkauan. Aku mengambil sikap mudah lantas berbisik "Ahhhhhhh. Esok sajalah aku tulis."


Kemudian aku tidur tanpa mengendahkan janji kepada diri sendiri. Semasa aku tidur, aku mendapat satu mimpi yang sedikit menggembirakan. Mimpi bahawa aku sedang berada di hadapan kaca televisen, menonton rancangan "Di Sebalik Tabir : Kuch Kuch Ho Tai Hey!". Yang menggembirakan bukannya rancangan itu sendiri, tetapi aku makan ayam goreng di dalam mimpi tersebut. Lepas tu, siap ada Shah Rukh Khan, beliau punya ketawa dalam "Di Sebalik Tabir : Kuch Kuch Ho Tai Hey!" tu memang padu. 


Jika diselidik dari sudut psikologi, semalam sekitar jam tiga atau empat pagi, aku memang tengah lapar dan dalam keadaan sedikit tertekan dek buku pelajaran yang minta dibaca. Lalu minda separa sedar, yang dimanifestasikan melalui mimpi, menghadirkan ayam goreng serta menjemput Shah Rukh Khan untuk menghiburkan hati beta.


Rupa-rupanya mimpi yang baik menandakan diri dalam keadaan tak berapa baik, sementara mimpi yang tidak baik menandakan diri terlalu selesa dan diri mengingatkan diri sendiri supaya berhati-hati jangan terlalu selesa.


Serius juga aku tulis kali ni, padan muka kau kena baca dengan dahi yang berkerut. 

No comments: