Thursday, September 19, 2013

Kisah panjat pagar sekolah : Permaidani

Dulu aku sekolah asrama dan aku bukanlah pelajar yang sentiasa baik. Pernah di satu tingkatan tu, aku jadi jahat. Selalu panjat pagar sekolah tengah-tengah malam dan keluar pergi cyber cafe. Bukannya pergi cyber cafe buat apa pun, pergi main Counter Strike ramai-ramai. Power juga aku masa tu main Counter Strike.


Ada satu malam tu, kami bercadang nak lompat pagar. Ataupun "fly", terma yang dipakai oleh pelajar sekolah aku. Sekolah aku besar, jadi untuk panjat pagar sekolah, kami kena melintasi beberapa bangunan sekolah. Mula-mula lena lintas dewan makan, lepas tu surau, lepas tu bangunan akademik, lepas tu dewan besar, lepas tu padang bola sepak, lepas tu padang hoki, lepas tu baru sampai pagar. Hal-hal begitu lah yang menjadikan aktiviti fly semakin diminati. Sebab rasa macam komando bila malam-malam kau kena melalui satu adventure untuk melepaskan diri dari kawasan sekolah.


Malam tu, waktu nak lintas kawasan bangunan akademik yang menempatkan kelas-kelas pelajar, kami tersilap sikit percaturan. Kami sangka pengawal sekolah dah round situ, rupanya belum. Dan dia round situ ngam-ngam masa kami sampai situ. Apa lagi, berterabur masing-masing cuba menyorok. Kami tal buat bising, masih dalam stealth mode, macam komando. Tapi aku bodoh sikit.


Kawan-kawan aku ada yang menyorok belakang pintu kelas, bawah meja kelas, dalam tandas sebelah kelas, ataupun lari terus dari kelas tu. Aku bangang, aku panik. Aku masuk dalam satu kelas, lepas tu aku berpura-pura jadi permaidani. Aku meniarap atas lantai kelas dengan harapan kekurusan aku dapat menipu mata pengawal. Bodoh betul aku masa tu.


Pengawal tu bawa lampu suluh dan suluh tepat ke aku. Aku rilek lagi, aku yakin aku kurus dan lantai kelas dan aku menjadi satu. 


Lepas tu pengawal tu datang sebelah aku dan goncang badan aku. Kau tau dia cakap apa kat aku? 


Dia cakap "Woi ni pasaipa tidoq sini ni? Bangun woi bangun pi balik balik tidoq kat bilik. Bangun. Bangun."


Aku pulak pura-pura baru bangun dan jalan menuju ke asrama. Pengawal tu blah macam tu je. Selalunya pengawal sekolah aku memang tegas, paling kurang pun depa akan ambil nama, nombor pelajar dan nombor bilik asrama. 


Bila aku balik bilik aku, aku tengok semua kawan aku yang nak fly sekali dengan aku tadi kat asrama. Depa boleh bantai gelak kat aku, aku pun gelak sekali. Kahkahkah.


Aku fikir satu je, pengawal tu ingat aku ni hantu yang pergi lepak dalam kelas malam-malam buta, tu yang dia lepas aku macam tu je. 


Banyak lagi cerita best "fly" masa aku sekolah asrama dulu, nanti aku rajin aku tulis aku tengah malas ni. Lagi best dari cerita Neelofa. 

No comments: