Friday, June 14, 2013

Hujan

Satu malam, hujan turun renyai-renyai, tak berapa lebat. Aku dudup depan laptop dan main permainan yang berbaur bola sepak. Kadang-kadang, bila pasukan aku kalah, aku akan mengamuk, bila pasukan aku menang, aku hisap rokok.


Bila dah rasa macam terlalu lama menjegil ke arah skrin laptop, aku penat. Lantas aku tidur atas katil betul-betul sebelah meja laptop aku. Rasa sedap sungguh tidur bila dekat luar hujan. Kedengaran hujan makin lama makin lebat. Bunyi motosikal-motosikal yang selalunya kedengaran malam-malam begini tak kedengaran. Mungkin sebab hujan, malas keluar, nanti basah.


Aku tertidur kira-kira lima belas minit berbaring sambil membayangkan diriku memandu sebuah kereta sport bersport rim besar. Mungkin aku tertidur dalam senyuman, siapa tahu, aku sendiri tak berapa pasti seratus persen.


Esoknya, aku bangun dan hari masih hujan, aku mengeliat sekali dua sehingga berbunyi tulang belakang. Puas mengeliat, aku mengenangkan mimpi tidurku semalam, ah Nora Danish, indah menusuk qalbu. Kemudian, aku bangun perlahan-lahan dan aku perlahankan kelajuan kipas siling.


Tanpa curiga, aku sambung tidur sehingga tengahari dengan harapan Nora Danish muncul lagi.


No comments: