Wednesday, April 11, 2012

Sudah kanggaru, buah kana pula

Semalam aku tengok Lawak Ke Der? (jawapannya tak sangat). Orang yang paling kelakar dalam rancangan tu adalah Haris Sekander. Kelakar. Yang berintelek. Bukan setakat kelakar ha-ha-ha. Tapi kelakar yang ha-ha-ha....eh bernasnya kelakar beliau.




Beliau cakap orang Malaysia ni suka state the obvious ataupun dalam bahasa pasar, sudah gaharu cendana pula, dah tau hang pi tanya pula.




"Eh sakit ke?" tanya kau kepada seorang lelaki yang berbalut dari hujung kepala sampai hujung kaki yang sedang terlentang di atas katil di dalam sebuah hospital.




"Kau dah siap kerja rumah?" tanya kau kepada rakan sekelas kau yang hanya datang kelas empat kali sepanjang semester dan minggu lepas semasa Ustaz Bahasa Arab kasi kerja rumah tu beliau tak datang kelas dan beliau datang kelas hanya bawak sebatang pen biru dan sebatang pembaris.




"Kau dah makan ke belum?" tanya kau kepada member kau yang masih berboxer dan baru bangun tidur serta bersinglet putih di atas katil beliau.




"Kau kentut eh?" tanya kau kepada adik kau di ruang tamu sedangkan kau hanya dua-beradik sahaja di ruang tamu mak kau pergi kerja bapak kau pergi rumah bini kedua beliau dan kucing peliharaan kau di dalam sangkar, apabila kau tetiba terhidu bau iras-iras bau kentut.




"Yang ni je encik?" tanya kau kepada seorang pelanggan kedai runcit kau apabila beliau sedang ingin membuat pembayaran di kaunter bayaran yang kau jaga. Dan kau tanya empat kali seolah-olah tidak percaya akan anggukan kepala pelanggan kedai runcit kau.




"Anak kau ke ni?" tanya kau kepada rakan perempuan kau yang kau dah empat tahun tak jumpa tetiba terserempak di taman permainan kanak-kanak pada suatu petang. Rakan kau sedang menyusu seorang bayi di atas bangku tempat duduk di taman permainan tersebut. Menyusu pakai botol. Bukan buah dada beliau opkos sebab kat tempat awam.




"Hujan ke sekarang ni?" tanya kau kepada member kau pada suatu tengah hari yang selalunya panas macam neraka tetiba tengah hari tu sejuk dan dipenuhi dengan bunyi guruh yang sedang berdentum. Kau dan member kau sedang berada di suatu majlis kenduri. Sedang basah kuyup.




"Besar gila doh kapal terbang tu." kata kau kepada member kau sewaktu menonton rancangan How Do They Do It yang memaparkan aksi pembinaan sebuah Airbus A380.




YANG INI FEVERET AKU.


"Kau tahu tak merokok itu membahayakan kesihatan? Membazir pula tu. Kalau kau save duit beli rokok tu, kau dah boleh beli sebijik kereta."


Oh yeke? Aku ingatkan rokok itu menyihatkan tubuh badan. Eh kau tak merokok pun. Habis mana kereta kau? Pergi kelas pun jalan kaki.




Eh kau baca blog aku ke ni?

3 comments:

tuanseliper said...

err..kau ke tuan blog ni?-,-"

emak. bukan penari tiang said...

er kaler blog ni sakit mata aku lah. hang ka yang buat?

Ryehanna said...

aku pn sakit mata tgk blog ni... kuningnyer!! >__<

nk komen lain td tp dh lupe kerana pancaran wrna kuning blog ni...