Friday, April 20, 2012

Soalan paling bangang

Twitter adalah tempat meluahkan perasaan dendam, dengki serta megah. Tahukah anda bahawa, twitter juga dijadikan sebagai tempat hiburan. Kelakar. Yang sangat cilaka. Macam hari tu.




Ada lah sorang minah ni bertanya soalan kat sorang imam muda ni. Soalan beliau aku rasa soalan paling bangang pernah aku dengar. Kalau ada carta "Soalan Terbangang", aku yakin soalan beliau duduk di persada carta, selama satu abad.




"Ustaz, apa hukum kalau kita berkongsi makanan halal dengan non-muslim?" - gadis mana entah.


"Takdak masalah." - ustaz imam muda.




"Tiada soalan bodoh, yang bodoh cuma si yang bertanya." Memang terbukti benar. Soalan tu sendiri tak bodoh sebab dah nama pun soalan, macam-macam jenis soalan kau boleh jumpa. Minah tu yang bodoh. Kejadah kau sampai nak berhukum-hukum bila kongsi makanam halal? Kau ni sekolah tadika ke hapa?




Nasib baik la beliau tanya ustaz tu. Kalau beliau tanya aku, mau aku jawab, "Yang kau kedekut sangat apahal? Kongsi je la makanan tu. Tahap soalan kau ni sangat bodoh. Adakah bontot kau dengan tidak sengaja ter-unlock phone kau, lalu bontot kau tertekan masuk applikasi twitter lalu bontot kau pun tertaip soalan ini dan kemudian bontot kau send soalan ini kepada ustaz?"




Aku rasa bontot pun tak sebangang itu untuk bertanya soalan najis tersebut. Haih, kesian pulak aku dengan makbapak minah ni, penat-penat beranak last-last dapat anak bangang.




Sebagai pengembala bulu ketiak terunggul, aku rasa sudah tiba aku mencukur ketiak hari ini bersempena dengan hari Jumaat yang mulia.

No comments: