Tuesday, May 31, 2011

Tak sopan

Perkara yang dianggap kurang sopan, tetapi ramai selalu buat :



1. Mempersoalkan taraf sosioekonomi seseorang. Eh kau miskin ke? ataupun Betul ke kau ni kaya?



2. Mempersoalkan umur seseorang. Kau nampak macam budak sekolah rendah kan? ataupun Banyak betul kedut kau, betul ke kau 19?


3. Memperlekehkan tahap kecerdikan seseorang. Eleh, muka macam jamban, aku jaminlah budak tu takdak masa depan. ataupun Muka kau nampak macam orang bijak tapi kenapa kau bodoh?


4. Mempersoalkan pendapat seseorang. Pendapat kau macam firaun.




Dan aku baru tahu lagi satu benda yang selama ni aku rasa membawa kebaikan tetapi rupanya kurang sopan. Menegur perempuan yang tidak dikenali dengan berkata,




Eh dik, nampak seluar dalam la kat belakang.




Kurang sopan eh? Tapi niat aku baik. Last-last renungan maut yang aku dapat. Oh terpanah arjunamu.

1 comment:

Lady RaRa non-illuminati said...

kalau aku jadi budak pompuan tu

aku tanya balik

'tengok saja? tak mau pegang???'