Saturday, November 13, 2010

Tuhan tak wujud

Aku bukan lah alim mana. Jauh punggung dari api. Tapi kadang-kadang tu, kalau time iman aku tetiba melonjak naik, ada la jugak aku research sikit-sikit kat internet, dan baca buku pasal ketuhanan (serius). (Cikgu aku cakap iman ni macam mood belajar, kalau mood belajar tinggi, so rajin lah kita belajar.)




Well, kalau ada yang bukan beragama Islam yang baca entry ni, sila jangan terasa or offended. Sikit-sikit nak terasa, sikit-sikit nak terasa, tampor kang.




Ada saintis kata tuhan sebenarnya adalah alien yang sengaja letakkan manusia kat Bumi untuk eksperimen entah-hapa-hapa. Kira kalau ikut kata saintis ni, kita adalah tikus kajian alien. Dan segala monumen-monumen bagak macam piramid adalah buatan alien. Pfff.




Ada jugak saintis kata, tuhan sebenarnya hanya wujud dalam otak manusia. Banyak eksperimen entah-hapa-hapa yang diorang buat, dan konon-kononlah dah buktikan yang prophets berhalusinasi sewaktu terima wahyu or god's words. So, senang cerita, saintis ni kata, tuhan tak wujud. Tuhan adalah hasil mainan minda manusia.




Honestly, aku dah macam sikit-sikit nak percaya. Shit! Lepas tu aku jumpa satu buku. Tajuk dia aku lupa (padahal buku tu ada kat atas, aku malas nak naik atas pergi tengok tajuk buku tu). Tapi generally, buku tu hasil tulisan saintis french, yang terangkan kitab-kitab agama Yahudi, Kristian dan Islam.




Again, no offence, tapi saintis ni buktikan yang Quran adalah satu-satunya kitab yang tiada sebarang kesilapan. Dan banyak kajian-kajian saintis hanya membuktikan teori dalam Quran. Example, perkembangan bayi dalam perut ibu mengandung, matahari mengelilingi something (galaksi bima sakti), even the famous relativity theory and so on so on.






Eh tetiba rasa macam ustad. Tapi kalau aku ustad, hampa semua adalah Nik Aziz. Sekian.

No comments: