Monday, November 29, 2010

Kandang rimaunya

Tadi aku pergi bank. Aku tak suka pergi bank sebab pekerja-pekerja bank semua suka perasan best dan konon-konon tu bank dia. ATM pun kadang-kadang suka perasan best, kejap-kejap kang OUT OF SERVIS, kejap-kejap kang habis kertas nak print resit.




Masa dok tunggu giliran aku dipanggil untuk dilayan secara kerek sehingga membuatkan aku rasa sedikit terhina babi punya pekerja bank, ada la sorang pakcik tua ni masuk. Dia tengok, dengan muka sedih, pastu dia cakap. "Ni tolong isi kat pakcik sat." sambil menghulurkan borang keluar duit. "Eh, saya pun taktau pakcik, apa kata pakcik pi tanya kat kaunter." Satu hal. Kelakar.




Lepas ja pakcik tu blah. Ada pulakkkkk sorang lagi pakcik ni, "Ni tengok sat, betoi ka pakcik isi macam ni?". "Eh saya pun taktau pakcik." Dua hal. Ini dah lebih dari sorang ingat aku pekerja bank. Ka angkara senyuman aku yang mesra lagi menawan ini? Mungkin pakcik berdua itu buta.




Dan apahal pekerja bank semua pakai topeng muka? Tak gosok gigikah? Jongangkah? Atau gigi penuh keviti? Tiga hal. Aku tak suka cakap dengan orang yang aku tak nampak muka. Entah apasal.




Time aku tengah dilayan kat kaunter, ada la sorang pekerja bank bongok ni dok kira syiling pakai mesin (apa entah nama menatang tu). Kalau kira duit kertas tak apa, ini duit syiling!! Bayangkan kau ambek seratus duit limaposen pastu campak satu-satu atas besi. Bising oi bising!! Apa la yang bengap sangat. Dah la yang sorang ni pakai topeng muka, sorang lagi pulak dok buat bising. Baik letak je terus speaker gergasi kat tengah-tengah bank tu pastu pasang lagu kuat-kuat. At least terhibur. Empat hal.




Pekerja bank memang tak payah pakai tag nama eh? Susah la nak buat surat layang camni. Lima hal. Bak kata Ce'Det, tak pakai tag nama nampak tak professional.




Ini last punya hal. Mala'un mana entah yang pergi parking tempat bas nak lalu tadi. Dekat sepuluh minit aku terpaksa menahan bunyi hon bas yang bunyi macam hon kapal. Dan sekarang aku adalah pekak badak. Babi betoi punya kereta.







Bagi sapa-sapa yang muka ketat memanjang, tak payah lah jadi pekerja bank. Baik pergi jaga kandang rimaunya. Kandang rimaunya?? Bukan kandang rimaunya la setan, ladang limaunya. Bodoh! Bahalol! Hahaha, lawak betoi Ahmad Nisfu.

2 comments:

Anonymous said...

hahahah.. bank adalah tempat yg selalu buat sya cepat rimas.. bukan sbb kena tunggu giliran.. tapi pekerja yg selalu suruh pelanggan DIY (DO IT YOURSELF)

PokaPola said...

@pauline : ha, betul. dah tu muka macam kita ja yang buat salah