Friday, March 1, 2013

Temuramah yang tak ramah langsung

Hangat sebenarnya isu Lahad Datu sekarang ni. Sudah berminggu berita ini hanya suam-suam kuku. Tapi bila berlaku pertumpahan darah, baru berita sebegini menjadi hangat. Ingat. Bukannya sehangat asmara.


Aku sudah lama memerhati perangai ruangan berita di Malaysia. Berita di kala ada kematian ahli keluarga.


Aku sampai sekarang tak faham apa fungsinya kau temuramah ahli keluarga si mati? Sebab setiap kali jawapan dari mereka pasti sama "Saya sedih". Tak pernah lagi aku tengok orang yang kematian ahli keluarga melompat-lompat kegirangan dan pabila ditemuramah beliau akan menjawab "Saya heppiiiii!". Pernah?


Macam tadi. Berita pasal polis meninggal kat Lahad Datu tu. Dah kenapa kau pergi temuramah anak arwah yang tak silap aku baru berumur empat tahun? Budak tu, definisi 'mati' pun entah beliau tahu entahkan tidak. Yang kau sibuk pergi tanya "Ayah mana? Ayah mana?"


Kot-kot lah ada yang berkerja sebagai wartawan ke, pemburita ke, tak pun yang ambil jurusan berkaitan, cuba terang sikit kepada aku yang mungkin jahil ni, apa fungsi kau temuramah keluarga si mati?


Supaya kita dapat mendalami perasaan mereka yang kehilangan ahli keluarga? Atau bagi tukang berita, prinsip 'di mana ada berita, di situ perlu ada temuramah'?

No comments: