Friday, October 5, 2012

Tips menghadapi peperiksaan

Seperti yang kita semua sedia maklum, jejaka kacak yang tegap serta berkumis nipis di sebalik blog ini sedang menghadapi satu fasa genting. Bukan pergi genting highland, tetapi fasa yang genting yang dimaksudkan adalah peperiksaan akhir universiti.


Sebagai jejaka kacak yang tegap serta berkumis nipis, biar aku gariskan sedikit panduan bagi mereka yang bakal menghadapi peperiksaan, dari peperiksaan UPSR hinggalah ke peperiksaan universiti.


Langkah pertama yang paling kritikal adalah pastikan bekalan cukup. Bekalan rokok, bekalan coca-cola, bekalan burger ramlee dan yang terakhir adalah bekalan ilmu di dada. Prioriti bekalan adalah berdasarkan turutan tadi.


Selain itu, senantiasa berdoa agar keinginan untuk membunuh diri (atau membunuh penjaga peperiksaan) dapat dikawal. Jika agak-agak terasa ingin mengelar leher sendiri (atau leher penjaga peperiksaan) dengan menggunakan pembaris, bersandarlah di kerusi plastik itu, kemudian tarik nafas dalam-dalam dan lepas dengan perlahan-lahan. Jangan lepas nafas tu kuat-kuat, nanti orang ingat kau asma.


Aku hari tu masa dalam dewan peperiksaan, lagi sikit je aku nak kelar leher penjaga peperiksaan tu. Kau tau, beliau pakai perfume serupa nak pergi kelab malam! Bau tungkik gila babi!


Kalau aku tak skor paper yang hari tu, aku salahkan penjaga peperiksaan tu. Busuk la setan!

No comments: