Tuesday, June 5, 2012

Memerang di Zoo Negara sebuah cerita rawak

Haritu aku jalan-jalan dekat Zoo Negara dengan kawan aku, Jeman. Dalam tengah berjalan tu, kami makan burger. Burger yang bukannya mahal pun, jenis sebijik tiga ringgit sekupang. Sedia maklum, Jeman dengan aku spesies bujang, kalau tak nasi kedai, burger ramlee. Jeman pernah cerita dekat aku, dia nak jimat sebab mak dengan ayah dia dekat kampung dah bagi tekanan mendadak suruh dia kahwin. Jeman ni kalau nak banding dengan Eron Ajis, Jeman kacak sikit je dari dia. Cumanya aku jauh lagi kacak dari Eron Ajis.


Kami dapat tengok rusa, gajah, memerang, kupu-kupu, anakonda, burung merak dengan makcik-makcik berpayudara labuh takat pinggang. Ini dah kali keempat dah Jeman dengan aku datang Zoo Negara. Yelah, sebagai pekerja bank, kami memang minat tengok perihal kelakuan binatang di dalam sangkar. Tiba-tiba kami sampai di sangkar seekor harimau sumatera. Harimau tu dalam lima meter panjang dia, gigi dia lapan sentimeter panjang, misai dia enam sentimeter. Sedang kami berdiri-diri dekat sangkar tu, Jeman terjatuh masuk dalam habitat harimau tersebut. Aku pun apa lagi, dengan sekuat hati aku keluarkan telefon aku terus aku tweet "@JeManTheMan jatuh dalam sangkar harimau!" Lepas tu aku dengar telefon Jeman berbunyi, notifikasi yang dia di-mention di Twitter.


Jeman aku nampak rilek je bila masuk sangkar harimau tu. Notifikasi tu dia tak bukak pun, mungkin sebab tangan dia penuh dengan sos burger tadi, takut telefon dia kotor. Harimau dalam sangkar yang nampak Jeman menceroboh masuk terus melompat ke arah Jeman. Jeman rilek lagi sebab Jeman orang kerajaan. Macam minggu lepas, Jeman masuk tandas perempuan pun Jeman buat rilek. Tiada penindasan jantina kata Jeman. Harimau tu gigit kepala Jeman, habis berdarah, macam buah tembikai dihempas dari kapal terbang Air Asia. Tony Fernandes tweet balik, dia kata bukan dia yang hempas tembikai tu sebab dalam biodata dia, dia tulis "I fucking hate watermelon."


Aku masa tu cari pondok telefon. Jumpa je pondok telefon sebelah kandang ayam serama, terus aku tukar baju aku ke baju Superman. Cumanya aku lupa bawak spender! Aku pun apa lagi, aku pinjam spender ayam serama tu terus aku pakai dekat luar. Aku terbang senyap-senyap masuk sangkar harimau tadi. "Lu langsi lu mati!!" aku dengar harimau tu jerkah dekat aku. "Lu tengok lutut gua, tarak ketar kan? Wa sengat!!" aku balas balik.


Harimau tu tak takut. Dia keluarkan dia punya sarung tangan tinju. Heh, ingat aku takut. Terus aku kamehameha harimau tu. Putus ekor dia. Terkejut jugak aku sebab rupanya darah harimau tu kaler putih. Aku dah pikir yang harimau ni mungkin keturunan mahsuri. Rupanya betul! Harimau tu tiba-tiba cakap, "Aku sumpah Zoo Negara ni kering kontang selama tujuh keturunan!" Harimau tu pun mati.


Jeman yang berdarah kepala tu aku angkat terbang tinggi-tinggi ke Hospital di Marikh. Disebabkan Jeman orang kerajaan, dia dapat diskaun pesakit sebanyak tujuh puluh persen. Aku lepak la dekat ruang menunggu pesakit tu sementara Jeman dibedah oleh doktor-doktor kat situ. Dah boring lama sangat tunggu, aku terbang balik masuk Bumi. Masa tu aku nampak taufan tengah melanda Pulau Pinang, aku pun apa lagi, terus aku telefon JPJ. Line telefon JPJ pulak kebetulan busy masa tu. Haish tak boleh jadi. Aku terbang balik pergi Marikh minum kopi baka harumanis.


Habis je kena bedah, muka Jeman dah jadi serupa Brad Pit. Babi betul doktor kat situ. Sampai sekarang ni aku menyesal yang Jeman lagi kacak dari aku.

No comments: