Monday, November 4, 2013

Bola sepak

"Semalam aku tengok bola sepak, Pahang menang. Kau tengok?"


"Tengok. Lagipun hidup ni macam permainan bola sepak juga.


Dalam bola sepak, macam-macam boleh jadi. Dalam 90 minit tu, kadang-kadang kau dapat penalti, kadang-kadang kau dapat sepakan percuma, kadang-kadang kau jatuh tersembam, kadang-kadang kau berlanggar dengan tiang gol. Kau pernah dengar perkataan 'come-back'? Penyokong Manchested United selalu pakai perkataan tu. Dalam permainan bola sepak, bila ketinggalan satu dua gol, boleh lagi kau nak kejar balik dan akhirnya menang. Kalau ketinggalan jauh sangat, sembilan gol misalnya, payah dah tu. 


Bila kau mendahului pula, itu tricky sikit. Ada pasukan yang besar kepala bila dah mendahului, dia lupa, permainan masih jauh untuk habis. 


Taktik pun kena betul lah. Tak boleh sepanjang 90 minit kau kena menyerang, kadang-kadang kau kena ambil nafas dan bertahan, 'take a breather' kalau dalam bahasa orang putih. Bila dah hilang sikit penat tu, ha, masa tu baru boleh menyerang balik. 


Ikutlah kau pasukan macam mana, ada pasukan yang menang 1-0 pun dah kira orait dah. Ada juga pasukan yang kalau boleh mahu menang besar, biarpun kemenangan yang 1-0 tadi tetap dianggap sebagai menang."


"Oo..kalau wisel penamat ditiupkan?"


"Balik rumahlah, nak main apa lagi. Permainan dah habis."