Friday, July 8, 2011

Benda bersih yang tidak halal?

Dei, we are all Malaysians. Like it or not, we are all in this mess.




Perancis, negara yang banyak gila babi protes. Boleh kata kalau ada matahari kat luar dan cuaca panas, konfem ada protes. Ekonomi tak jatuh pun disebabkan protes-protes tu, imej negara tak tercalar pun disebabkan protes-protes tu. Sebab? Protes tu secara aman. Dan memang ada peraturan untuk buat protes, which is, perlukan sekurang-kurangnya dua orang untuk protes.




Apa bezanya protes di sana-sini dengan protes di hadapan Kedutaan Negara lain? Nada. Kecuali pihak yang diprotes tu ada kuasa dan tiada kuasa. Kalau aku ada kuasa, hang protes? Hak tuih, boleh blah.




Sokong dari jauh pun tak boleh? Apa kes? Kot kalau komputer boleh la nak format ikut telunjuk. Even komputer aku kadang-kadang tak dengar cakap, berapa kali kena hempok baru ikut. Oh, hempok.




Aku tak pandang apa yang akan berlaku esok sebagai tindakan 'politik'. Lebih kepada meluahkan rasa tak puas hati terhadap sistem pengundian. Yep, I know one or two things about our election system. Dan kalau semua orang sayang negara sendiri, you should know all the facts about the system, which is not that good.




Tak kira la kalau pro-pembangkang ke, pro-kerajaan ke, facts are facts. Believe it or not, we only got two races in Malaysia, pro-pembangkang dan pro-kerajaan. Semua orang ada hak untuk pilih yang mana satu, jadi, tidak perlulah berbalah untuk menjunjung nama-nama besar yang belum tentu betul. Hang kata orang ni, orang tu kata hang, last-last habuk pun tarak.




Aku tak sokong perhimpunan esok, dan aku tak marah pasal perhimpunan esok. Even kalau berita cakap diorang jumpa bom petrol segala, pfff, bullshit. NGO bagi duit banyak untuk buat perhimpunan ni? More bullshit. Setahu aku, polis Malaysia sangat efisyen dalam menyiasat benda-benda yang memusykilkan (yep), seperti, tetiba duit dalam bank kau semalam ada singgit, hari ni ada tiga juta, yep polis akan siasat. They are good at doing this, and I salute them for that.




Aku tak sokong dan aku tak bangkang. Sebab dari apa yang aku tengok, protes adalah sangat bagus, kalau dilakukan secara betul.







OMG, he's leaving the country tomorrow? Who will be in charge then? His wearing-a-helmet wife? OMG OMG OMG OMG OMG OMG.

No comments: