Sunday, December 5, 2010

Naluri pengembara

Aku tak suka tengok map kat internet kalau nak pergi mana-mana tempat yang aku tak pernah sampai. Susah, leceh dan selalunya hanya bagi nama jalan. Kalau dia letak sekali dengan landmarks yang ada baru aku tengok.




Sumber yang paling dipercayai. Orang jual goreng pisang tepi jalan, taukey restoran tepi jalan, takpun polis trafik yang buat-buat ada kerja tengah-tengah jalan. Daripada tengok map, aku lebih suka tanya sumber-sumber ni.




GPS? Lagi macam haram. Jalan yang tak pernah ada pun kadang-kadang ada dalam GPS. Dan GPS adalah sangat ironi. Suara perempuan memberitahu arah jalan? Damn, perempuan adalah lagi lemah dalam hal-hal mencari jalan. Ngahahaha. Nak tanya jalan pun aku akan cari lelaki. Straightfoward dan precise.




Kecuali kalau kau nak tanya tempat untuk dilawati dan tempat-tempat menarik, itu boleh tenya perempuan. Tapi just ambek nama tempat, lepas tu pergi tanya lelaki dekat-dekat situ macam mana nak cari tempat tu. Ngahahaha. Kejam. Tapi betul dan menjimatkan masa. Dan ofkos, kalau nak menggatal konfemlah tanya perempuan, takkan nak tanya lelaki. Haktuih.




Aku pernah sesat disebabkan GPS. Perjalanan yang sepatutnya tiga jam jadi tujuh jam. Sesat disebabkan perempuan tak pernah lagi sebab tak pernah try. Kang perjalanan tiga jam terus jadi tiga hari.

5 comments:

Anonymous said...

kejammmmmmmmmmmm..
huahuahua~

PokaPola said...

@ anon : tapi betoi, hahaha

Anonymous said...

jahatnye..tapi betol!
;)

Unknown said...

selalu jumpa jalan mati bile gune gps....hukhuk

PokaPola said...

@ anon & fadhli : tau xpa