Friday, April 16, 2010

Macam binatang!

Bila pikir-pikir balik kan. Aku rasa kesian kat binatang-binatang.




Kalau nak cakap orang tu bodoh : "Kau tak bijak. Macam kaldai."

Kalau nak cakap orang tu lembab : "Lemm-mbab! Maaacam penyuuuuu!"

Kalau nak cakap orang tu kedekut : "Kemut ah! Sebijik semut!"

Kalau nak cakap orang tu huduh : "Pergh, muka dia kalah babun doh"

Kalau nak cakap orang tu pemalas: "Makan tidoq, makan tidoq. Macam sloth"

Kalau nak cakap orang tu jahat : "Busuk hati! Macam Yahudi babi!"

Kalau nak cakap orang tu berjerawat : "Eiiiiyewwwww! Macam kodok yewwwww. XOXO"

Kalau nak cakap orang tu hina kedana : "Biarlah aku sendiri, ibarat gagak di rimba."

Kalau nak cakap orang tu busuk : "Big, awek kau bau bangau."

Kalau nak cakap orang tu pekak : "Asal kau pekak? Kau keturunan badak eh?"






Jarang la dengar orang cakap : "Terer dia ni main hoki, macam kijang", takpun "Haah, dia memang baik, macam tapak sulaiman", takpun "Ya Tuhan, kau jadikanlah anakku seperti ostric, aaminnnn", takpun kan takpun kan takpun kan "Nanti aku dah besar aku nak jadi macam Yahudi burung flamingo".









Apa salah mereka? APA? Mereka juga punya perasaan. Haih manusia-manusia, macam denosor.

2 comments:

WP said...

Hahaha...betul juga ya...

Tapi ada "bijak macam kancil". Cuma semua org dah lupa...masa nak marah org saja terfikirkan binatang. lol

مريم أبو أحمد said...

isteri imran berdoa tatkala melahirkan maryam ibu nabi isa: "Wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku telah melahirkan seorang anak perempuan (sedang yang aku harap-harapkan ialah anak lelaki) dan Allah memang mengetahui akan apa yang dilahirkannya itu dan memanglah tidak sama anak lelaki dengan anak perempuan dan bahawasanya aku telah menamakannya Mariam dan aku melindungi dia dengan peliharaanMu, demikian juga zuriat keturunannya, dari godaan syaitan yang kena rejam (yang dikutuk dan disingkirkan). surah ali imran ayat 36..

:) kadang-kadang kita tulis ikut suka tanpa sedar ALlah dah pun katakan yang sama dalam wahyunya.