Wednesday, February 6, 2013

Sikit lagi nak mampuih

Aku ni pesen pelupa. Kadang-kadang aku tulis benda yang aku dah tulis. Tapi suka hati aku la. Aku nak tulis ni pun sebab aku teringat balik.


Masa aku kecik dulu aku suka balik kampung arwah nenek aku. Depan rumah beliau ada sungai. Kiranya kalau nak pergi rumah beliau, kau kena lintas titi.


Satu hari tu aku balik kampung. Lama jugak lepak-lepak situ, main kejar-kejar dengan kambing dan arnab peliharaan beliau. Aku sorang je masa tu yang kejar menatang dua spesies tu sebab aku syak aku ni hyperaktif masa kecik jadi budak-budak lain yang ada kat kampung tu malas kawan dengan aku sebab depa ingat aku ni gila. Aku syak je la. Tapi sebenarnya aku ni genius. Yang tu pun aku syak jugak.


Masa kejar-kejar tu aku dengar macam ada bunyi dekat sungai. Aku pun dengan seronoknya pergi la kat titi tu nak menyiasat sebab budak hyperaktif memang tugasannya suka menyiasat.


Aku nampak macam ada ikan-ikan sedang melompat-lompat. Aku ingin menyiasat dengan lebih dekat. Sekali, boom. Aku jatuh dalam sungai.


Masa jatuh tu aku cuma nampak buih-buih dalam sungai. Mungkin buih-buih hasil dari pernafasan aku la kot, mana aku tahu. Aku masa kecik tak pandai berenang lagi. Sampai sekarang pun tak pandai berenang sebenarnya.


Aku tak ingat la berapa lama aku tenggelam dalam tu. Aku ingat aku dah mati dah. Last-last ada orang tarik aku keluar. Aku pun tak ingat siapa yang tarik. Aku syak abah aku la, takkan abah kau pulak kan. Kiranya masa kena tarik keluar tu aku blackout sekejap. Yelah, dah hampir lemas macam tu takkan tak blackout.


Otak manusia ni bagus, kalau ada sesuatu kejadian yang boleh buatkan kau trauma, hampir lemas contohnya, otak kau akan padam memori kau lemas tu sebab taknak bagi kau trauma. Macam kalau ada orang eksiden, lepas tu beliau pengsan, bila beliau sedar balik beliau akan cakap "Aku tak berapa ingat macam mana aku eksiden tu." Bagus bukan?


Aku ada banyak pengalaman pelik dengan sungai. Tapi macam orang putih cakap, "Well that's a story for another day folks." Bukan main cakap orang putih. Genius lah katakan. Orang genius kena pandai cakap orang putih, kalau tak pandai cakap orang putih genius apa macam tu.


Itulah sedikit sebanyak near death experience aku. Semenjak dari hari tu, aku jadi spesies kambing, takut air. Funny isn't it? I used to chase down goats and now, I'm one of them fullamak ai perfect betul orang putih aku.


No comments: