Saturday, August 20, 2011

Berok bangun.

Aku baru lepas tengok cerita The Rise of Ape kot tajuk dia. Aku taktau tajuk betul sebab cerita yang aku download tu Berok Bangun.




Cerita ni sangat ohsem. I'm touched by the brotherhood of apes. Gila kau, semat kot. Pendapat aku tentang cerita ni. Memang kalau sekali tengok, tema dia adalah berok yang bangun untuk pergi panjat pokok kat hutan. Tapi aku rasa ada tema lain.




Berok-berok tersebut (terutama sekali yang ketua tu) mula-mula bangang. Bangang macam berok. Tapi lepas diorang dapat drug yang manusia buat tu, diorang jadi cerdik. Dan bila start cerdik, diorang memberontak untuk mencapai kemerdekaan bagi berok-berok. Tapi dalam usaha mencapai kemerdekaan tu, diorang tak mencederakan manusia dengan sengaja, cuma untuk self defence.




Dan hero cerita ni, Caesar, seekor berok dan ketua yang hebat. Siap boleh spiking lagi. Beliau bersyukur dapat bantuan manusia untuk jadi cerdik. Dan beliau mengepalai pemberontakan untuk ke hutan dengan hebat.




Tema yang tepat untuk cerita ini adalah pemberontakan mesti dilakukan dengan betul kalau layanan yang diterima adalah salah dan kejam. Dan seorang ketua mestilah bijak, bukannya bangang macam berok. Cerita ni banyak main dengan saikologi, dan aku sangat suka.








Lepas tengok cerita ni, terus aku teringin nak bela berok. Tapi berok yang genius, taknak la berok yang jenis baling taik dekat orang.

No comments: