Sunday, October 3, 2010

Sedekah

Banyak input aku dapat dari status fesbuk aku tadi.




Duit haram kalau bagi kat orang (sedekah) adalah tidak haram. Yang bagi tu konfemlah berdosa sebab dia buat duit haram, tapi yang menerima tu tak salah nak pakai duit tu. Contoh, ibu budak ni pelacur. Budak ni makan duit ibu dia. Budak ni berdosa kah? Kesian tengok fakir-fakir miskin sanggup pi bagi balik duit tu atas desakan dan pressure oleh......well you know who.




Dan kalau anda bagi duit haram dan tak dedahkan itu adalah duit haram, it's a good thing. Dapat elakkan kekonpiusan orang yang terima duit haram tu. Sebabnya, orang kita, dengar je duit haram, terus jadi macam "AHHHH SHIT!!! DUIY HARAM!!! BAIK AKU JALAN KAKI PERGI BAGI BALIK DUIT TU DEPAN KAMERA TV3 WALAUPUN AKU MEMERLUKAN SEDEKAH DAN SUMBANGAN INI." Padahal duit yang diterima tu dah tukar status dari haram kepada tidak haram. Yang salah dalam hal ni adalah yang sibuk pergi korek cari sumber duit sedekah tu.




Dan satu lagi, kalau lah bendalah sedekah ni nak jadi isu jugak. Kenapa tak isu cukai arak dan judi yang dijadikan sumber kerajaan dan akhirnya jadi gaji kepada pekerja-pekerja kerajaan dijadikan isu? Haaaaa, sebab tahun depan election, jadi kerja hentam-menghentam wajar dilakukan mulai dari sekarang.




Satu lagi, babi la harga rokok naik lagi!!! Babi! Babi! Harga air naik kat Penang (hanya untuk komersil, bukan untuk kesemua rakyat) kecoh masuk tv. Rokok pun keperluan lah! Kalau tak percaya tanya Najib.

2 comments:

Anonymous said...

oh, i loike this post! kat penang kan ramai mami jarum..orang yg terima sedekah tu suma dah kena cucuk.

anyhow, lepas ni dah tak leh mandi manda di rumah dengan gumbira sebab air dah naik. demmm T____T

PokaPola said...

@ driedroses : mami jarum, hahaha. gelang tangn sampai ke lengan.

eh, air naik untuk pengguna biasa jugak ka? ingatkan untuk pengguna komersil ja