Friday, October 22, 2010

Sekering benang

Benang yang kering pun kadang-kadang tak perlu ditegakkan.




Aku teringat cakap Sir aku dulu, "Setiap insan adalah unik. Jadi hormati pendapat orang lain sepertimana anda mahu pendapat anda dihormati." Ekceli dia cakap dalam English, aku lupa dah, lagipun English aku dah teroksida, so lebih kurang camtu la maksud dia.




Aku rasa aku adalah orang paling malas dalam dunia ni nak bertikam lidah nak keluarkan pendapat. Sebab bukan aku tak yakin dengan pendapat aku. Cuma aku hormati pendapat orang lain. Dan hang cakap macam mana pun nak convince orang tu, sekali dia dah tetapkan minda dia yang pendapat dia best, dia tak akan berganjak walaupun sekangkang kera.




Lagi best, kalau pendapat orang tu salah, dia tetap dengan pendapat dia. Aku lebih suka diam dan biar dia tau sendiri yang pendapat dia salah. Biar ketepek kena sebijik kat muka dia. One thing yang aku belajar pasal orang luar adalah, bila dia sedar pendapat dia salah, dia akan tengok muka kita dan mengangguk sambil mengaku pendapat dia salah. Itu aku respek.




Dan lagi satu aku belajar, maksud "Undi anda adalah rahsia" sebenarnya nak mengelakkan pergaduhan. Asal pendapat politik bercanggah, kira nak bergaduh ja, nak masam-masam muka. Bosan lah bosan. Ikut kata ABOT (kot), Malaysia ini kecil aja, kalau gadoh-gadoh sapa nak jaga?

3 comments:

nulat said...

abot pempuan la. lagu tu laki nyanyi

PokaPola said...

@ nulat : eh haah. kalau laki yang nyanyi, ABAT la kot

nulat said...

nama diorang aboi. ok lah tu. sipi-sipi je. hahahahah