Saturday, October 22, 2011

Bahasa kedua

Cikgu aku cakap, kalau kau tak prektis seken language kau, dalam masa dua bulan, seken language kau akan jadi hancur. Dah setahun lebih dah ni aku tak prektis.




Carrefour. Ini adalah franchise dari France. Dan sebutan yang betul bukannya 'cay-four' tetapi 'cargh-fourgh'. Jadi sesiapa yang nak betulkan aku bila aku pronounce 'cargh-fourgh', aku akan gelak sinis sambil rasa nak penendang.




Carrefour dalam bahasa malaysia adalah 'simpang'. Jadi lepas ni kalau kau nak pergi Carrefour, baik kau cakap kau nak pergi pasaraya simpang. Hah! French it up!!




Kahuna (yang cakap aku mencapap kat Twitter haritu) dah tulis dah kot pasal word 'De' yang digunakan secara membabi-buta kat Malaysia. Tapi aku nak cakap jugak.




'De' ialah 'From'/'Of' dan bukannya 'The'. Mungkin aku berbunyi keburungan (cocky?), tapi percayalah, setiap kali aku tengok nama kedai or product yang menyalahgunakan word 'De', aku akan rasa geli hati.




Yes. French bukanlah bahasa yang sukar untuk dipelajari. Kau hanya memerlukan seorang guru yang betul-betul hebat. Dan macam kata cikgu aku dulu, "Il faut pratiquer." ("You must practise.")




Aku kena prektis balik. Ada tak anak-anak burung kepanasan (hot chicks) yang pandai cakap di luar sana? Mari kepada ayah. (come to papa?)

No comments: