Wednesday, September 26, 2012

Lirik dajjal? Dajjal lah kau.

Sedang aku mendengar lagu "I'm Coming Home" yang dipopularkan oleh Skylar Grey, aku teringat akan dajjal. Sebabnya lirik lagu tersebut dipercayai dengan sungguh-sungguh oleh segelintir orang Malaysia membawa maksud "Selamat Datang Wahai Dajjal, muah xoxo". Begitulah lebih kurang. Ala macam lagu Bruno Mars yang suka pakai topi tu, lagu "It will rain".


Yang kelakar gila babinya adalah, ada berapa kerat sahaja lirik dalam lagu tu yang dikaitkan dengan dajjal. Orang yang mula-mula buat pembongkaran ni memang kreatif gila babi ah. Jenis yang boleh kaitkan semua benda yang mengandungi perkataan orang putih dengan dajjal.


Aku rasa aku dah jumpa dah teori kenapa golongan ini terjadi sebegitu. Sebabnya adalah lirik lagu di Malaysia adalah rata-ratanya bersifat tersurat, dan bukannya tersirat. Kejap aku bagi contoh barang satu lagu dua.




1. Fiona oleh 4U2C

Fiona..
Terciptalah irama cinta ini
Hanya untukmu
Semoga kau dapat memahami
Perasaan hatiku ini



Lirik ini senang difahami. Disebabkan oleh seorang awek bernama Fiona, maka AC Mizal pun tulis la sebijk lagu supaya awek tadi memahami perasaan hatiku katanya. Tersurat bukan?


2. Memori Berkasih oleh Achik Pusing

Bermusim kita bersama
Menyemai ikatan cinta
Tak mungkin kasihku hilang
Kukunci hati untukmu



Beliau kapel dengan minah ni dah semusim dah, dalam dok kapel-kapel tu maka tersemailah cinta yang tak mungkin hilang. Entah macam mana dia kunci hati untukmu. Dia tak cakap la pulak 'mu' tu siapa. Tapi tersurat jugak ni.


3. Menggegar Dunia oleh Adam AF (yang kini sudah gemuk)


Biarkan orang berkata
Kita pasangan tak kena
Biarkan mata-mata
Menjeling penuh curiga



Mampoih pi la apa orang nak kata kat kita apa pun. Mata-mata tu mula-mula aku ingatkan polis, tapi rupanya memang mata orang lain, yang menjeling penuh curiga. Mungkin kerana pasangan ini belum berkahwin, sebab tu la orang curiga. Tersurat kan?


4. Cinta Harus Memiliki oleh Anuar Zain

Sejauh ku berlari, meninggalkan dirimu
Masih bayangmu yang menawan
Sekuat ku mencoba, melupakanmu kasih
Lalu Mengapa ku tak sanggup



Ini cerita pasal seorang lelaki yang tak dapat melupakan lelaki lain. Eh ke perempuan lain? Mana aku tahu, tapi orang bernama Anuar ni kadang-kadang terbalik. 


5. Jangan Ganggu P(Z)acarku oleh Alep Ajis

Berhentilah ganggu pacarku
Jangan pernah main hati
Takkan cukup email-email indahmu
Status-status palsumu
Liking-liking poking-poking baginya



Aku menyampah gila babi ah lagu ni. Licking-licking poking-poking? Kecik-kecik lagi dah nak melucah. 




Itu aku bagi contoh je lah. Memang lah bukan semua yang macam tu, tapi rata-rata memang berlirikkan kata-kata yang straight to the point. Kalau lagu tu bermaksud penyanyi tu rindu gila babi kat sorang awek ni, lirik beliau akan jadi "Aku....rindu hang la setannnnn....ohhhh rindunyaaaaa.", ataupun kalau cinta penyanyi tu tak berbalas, lirik beliau akan jadi "Kenapakah kau tak balas cinta aku......la setannnnnn....woooohhh wooohhhh." ataupun kalau nenek penyanyi tu meninggal lirik beliau akan jadi "Meninggalkan dunia....nenekku sudah meninggalkan duniaaaaaa.......la setannnnnn....".


Sebab itulah jugak. Ini aku rasa lah. Kalau kau tak rasa apa yang aku rasa, aku peduli apa. Sebab itulah jugak masa Ana Raffali menang pertandingan lagu-lagu apa entah kat TV3 tu, ramai tak dapat menerima. Sebab lirik lagu "Tolong Ingatkan Aku" tu bersifat tersirat. Apa kebenda "Dengan saku penyeluk masa" yang dinyanyikan beliau, kata mereka yang menyokong Stacy diketika itu. Tersirat maksud beliau. Bukanlah beliau bermaksud bahawa kalau kau masuk dalam poket seluar Ana Raffali, kau akan pergi ke tahun 1829.


Kalau hal-hal berkaitan lirik-lirik lagu, kau punya interpretasi memang akan jadi lain (untuk lirik yang maksud dia tersirat), ikut kepala otak kau lah. Kalau yang jenis sukakan propaganda dajjal, beliau akan cakap itu lirik untuk menyambut kedatangan dajjal.


Suka hati kau lah setan nak interpret lirik sesebuah lagu tu macam mana. "Can you blow my whistle baby whistle baby let me know." Otak suci akan fikir pasal wisel pengadil di tengah padang. Otak tak berapa suci akan fikir pasal 'wisel' lain.


















 




No comments: