Friday, September 14, 2012

Kenapa perlu buru-buru?

Disebabkan lama jugak aku update blog, maka aku pilih satu topik yang boleh dikatakan hangat untuk ditulis. Topik rombakan sistem pendidikan negara.


Aku ada seorang bapa saudara yang kerjaya beliau adalah di dalam sektor pendidikan. Beliau pernah berkata, "Sistem pendidikan negara ni tak konsisten. Dia akan ikut menteri mana yang pegang. Kalau menteri tu kata A, maka sistem pendidikan negara akan jadi A. Sebab tu lah boleh dikatakan setiap 5 tahun, sistem dia akan berubah."


Beliau yang kata, bukan aku yang kata. Yang ini aku nak quote dari dalam paper pulak, "Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said, berkata anak-anak zaman sekarang semakin cerdik dan cepat matang, jadi tak perlu bersekolah terlalu lama."


"Tak perlu bersekolah terlalu lama." Aku tertarik jugak dengan ayat separa mencurigakan ni. Masalah sekarang adalah, macam mana beliau boleh tahu bahawa generasi sekarang 'semakin cerdik' dan 'cepat matang'? Umur 21 dah boleh lulus jadi siswazah. Kalau ikut sistem pendidikan sekarang, umur 24 atau 25 baru boleh jadi siswazah.


Kalau kau tanya aku, aku tak setuju langsung proses pembelajaran dipercepatkan. Memang lah kau nampak budak-budak sekarang ni semakin cerdik dan cepat matang, tapi dia tak ambil kira pasal 'tekanan'. Kalau kau suka sangat buru-burukan (to rush?) sistem pembelajaran, budak-budak akan cepat tertekan. Kalau tekanan tu sampai ke tahap kronik, maka gejala bunuh diri boleh berlaku. Bukan setakat pelajar yang bunuh diri, tenaga pengajar pun aku rasa akan tertekan dan bunuh diri jugak.


Rata-rata kawan-kawan aku yang boleh dikategorikan sebagai pelajar 'biasa' (bukan dalam kategori bodoh terlampau atau kategori genius) banyak memberi komen bahawa sistem pendidian sekarang 'cepat sangat' ataupun 'tak sempat doh nak baca buku, dia ajar cepat sangat' ataupun 'babi ah laju gila dia ajar'.


Aku tak faham kenapa perlu terburu-buru. "Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir pula berkata, laporan itu memberi petanda baik kepada masa depan pendidikan negara dan yakin ia dapat membantu kerajaan terus melakukan transformasi pendidikan yang merentasi politik bagi melahirkan generasi berwibawa." Sebab nak lahirkan generasi beribawa? Sebab itu kau perlu singkatkan proses pembelajaran selama 4 atau 5 tahun?


Ramai yang tak sedar bahawa sistem pendidikan negara dah cukup bagus. Mungkinlah ada perlu tambah dua tiga subjek, atau subjek-subjek sekarang perlu diperbaiki (macam subjek Sejarah dan Matematik), tapi bab jangkamasa untuk sampai ke tahap 'siswazah', aku rasa dah cukup bagus dah tu.


Kecualilah kalau semua rakyat Malaysia ni pesen genius gila babi, kalau semua macam tu, kau suruh budak tu ambil SPM masa dia umur 9 tahun pun dia akan lulus dengan flying kalers. Masalahnya, bukan semua dilahirkan genius.


Aku tertarik nak tengok laporan penuh selepas sistem baru ini dikuatkuasakan. Kesian kepada generasi akan datang yang perlu belajar cepat-cepat.

1 comment:

Amak Kongsi said...

makin ramai la rakyat yg stress..